Trask na meetupu Czechbots 2019

19. února vyrazila velká část chatbot týmu Trasku na meetup Czechbots 2019. O čem letos byl? O využívání virtuálních asistentů u nás aneb Jak se „žije“ chatbotům v Česku.

Line-up byl spíše technologicky orientovaný, své zkušenosti s chatboty tak prezentovaly hlavně české start-upy a větší firmy, které se touto technologií zabývají. Z řad klientů se pak o své zkušenosti s chatboty podělil Vodafone. A všichni vzali meetup vážně: většina přednášek byla zaměřená velmi prakticky. Nebyli jsme tak svědky klasického hypu, který podobné akce často doprovází.

Chatboti v Čechách: včera, dnes a zítra

V Česku se dlouho o možnostech konverzačních rozhraní spíš jen mluvilo – případů zajímavých využití, kdy by se z technologie plně těžily benefity i v praxi, bychom našli jen pomálu. V současnosti už panuje po počátečním období nadšeného očekávání jistá deziluze. V Trasku jsme si ale jedním jistí: rapidní rozvoj konverzačních rozhraní je otázkou nejbližší budoucnosti.

Obr.: Klasický technologický hype cyklus. Nyní se nacházíme v období „vystřízlivění“ z příliš velkých očekávání, ale stav chatbot technologie a jejího praktického využití už nabírají na vzestupu.

Zdroj: prezentace Amio +Geneea
Obr.: Klasický technologický hype cyklus. Nyní se nacházíme v období „vystřízlivění“ z příliš velkých očekávání, ale stav chatbot technologie a jejího praktického využití už nabírají na vzestupu. Zdroj: prezentace Amio +Geneea

Czechbots 2019: co nás zaujalo

Na meetupu, který letos organizovala Česká spořitelna ve spolupráci s českou centrálou Microsoftu, nám přišlo nejzajímavější téma hloubkové integrace procesu interakce chatbota se zákazníkem – a to v rámci celého nákupního procesu. Viděli jsme, jak například Vodafone dokáže během konverzace se zákazníkem přirozeně přepínat mezi robotem a člověkem ze zákaznické podpory tak, že klient nic nepozná, protože celý nákupní proces působí přirozeně.

Ani zde ale robot lidskou práci úplně nenahradil. Ačkoliv ve Vodafonu dosáhli plné integrace celého řešení s interními systémy firmy tak, aby zákaznická zkušenost byla vynikající a proces interakce s chatbotem plnohodnotný. Naopak jsme právě na tomto případu viděli, že Vodafone počítá spíše s růstem počtu pracovních míst – přestože chatbot vyřeší většinu běžných dotazů a rutiny. Nové pozice totiž vzniknou v oblasti kreativnějších a komplexnějších úkolů, které roboti ještě dlouho umět nebudou a na které do této doby nebyl často čas.

Nettle.ai

Na slovenském start-upu Nettle.ai se nám líbilo průlomové řešení interakčních display bannerů s chatbotem na bázi NLP v Google Marketing Platform (první evropská firma, kterou s tímto řešením Google do své reklamní obsahové sítě pustil).

O co jde? Lidé se díky chatbotovi od Nettle mohli v banneru např. doptat na vlastnosti inzerovaného smartphonu nebo si s pomocí geolokace nechat doporučit nejbližší prodejnu, která má inzerovaný produkt na skladě.

Nebo další zajímavý případ z praxe, tentokrát use case pro velkou slovenskou banku: použití interakčních bannerů pro segmentaci potenciálních žadatelů o hypotéku na základě jejich komunikace s chatbotem. Výsledkem je interaktivní a užitečná reklama a možná dokonce i cesta, jak svět internetu trochu uživatelsky zpříjemnit. My jsme určitě pro, invazivních bannerových reklam už bylo dost!

Alquist

Potěšila nás přednáška studentů z ČVUT, kteří mají na starosti projekt Alquist. Kluci ukázali, že mladý český start-up z univerzitního prostředí může prorazit i ve světě. V tomto případě už podruhé obhájili 2. místo ve finále soutěže Amazon Alexa Prize.

O co šlo? Více než 100 univerzitních týmů z celého světa soutěžilo, které speech2text řešení se dostane do interakce koncového uživatele s Alexou. Kluci dokázali svého bota naučit plynule konverzovat na různá populární témata (např. o filmech, sportech, hudbě apod.).

Vzhledem k tomu, že Amazon v rámci soutěže do Alexy pustí vždy jen 3 nejlepší týmy, tak se řešení od Alquistu dostalo k milionům uživatelů po celém světě. A my rozhodně fandíme!

Trask ukázal publiku, že rozumí jazyku

Anton Kretov uvádí naši prezentaci výletem do historie konverzačních rozhraní. Zde konkrétně předvádíme konverzaci v jednom z prvních chatbotů ELIZA (1966).
Anton Kretov uvádí naši prezentaci výletem do historie konverzačních rozhraní. Zde konkrétně předvádíme konverzaci v jednom z prvních chatbotů ELIZA (1966).

V rámci naší přednášky jsme předvedli, co jsme schopni nabídnout s chatbot produkty v oblasti zpracování přirozeného jazyka. Naším hlavním cílem bylo na meetupu ukázat, že se zabýváme nejen chatboty, ale i mechanismy zpracování jazyka, kterým lidé běžně komunikují (NLP).

O čem konkrétně byla naše prezentace? Hlavně o tom, jak je důležité mít nejen chatovací rozhraní, ale i "mozek", který za ním stojí nebo stát může. V Trasku tomu říkáme virtuální asistent – i proto naše chatboty vybavujeme vlastními systémy porozumění češtině, které razantně rozšiřují schopnosti komunikace se zákazníkem. Nespoléhají se totiž na náhodu: jsou to chytré algoritmy postavené na našich jazykových znalostech spolu se znalostmi v oblasti umělé inteligence, strojového učení a analýzy velkých dat.

Honza Lesák předvádí live demo našeho EventBota.
Honza Lesák předvádí live demo našeho EventBota.

A co jsme ještě předvedli?

Mimo jiné i ukázku fungování našeho EventBota – bota druhé generace a průvodce na různých akcích. Přesvědčili jsme publikum o tom, že důležitá je u chatbota nejen schopnost porozumět jednotlivým dotazům, ale i komunikovat delší dobu na užší téma.

Už tedy víte, co bylo hlavními body večera: udržení komunikace se zákazníkem, uchování kontextu konverzace v jejím celém průběhu a schopnost ze vstupního dotazu vytěžit co nejvíc informací. Jsme rádi, že zrovna náš chatbot je v této oblasti opravdu na špičce současných českých řešení.

V Trasku víme, že doba, kdy konverzační rozhraní opravdu proniknou do klíčových segmentů trhu, je za dveřmi. Fáze vystřízlivění z počátečních přehnaných očekávání je již za námi, nastal čas na skutečné využití chatbotů v byznysech – i se všemi benefity a možnostmi řešení jejich problémů v praxi.

Máte zájem o chatbot řešení na bázi NLP? Kontaktujte nás!

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.