Spojení s Traskem přináší českým finančním společnostem možnost přiblížit se svým zákazníkům
Tvrdí Béla Véra, CEO ApPella. Podle jeho slov právě toto partnerství umožňuje klientům šetřit jejich čas i náklady a optimalizovat jejich vnitřní procesy pomocí řešení na míru a podle jejich potřeb.
Jako společný cíl partnerství pak ApPello i Trask vnímají rozšíření tohoto partnerství na další trhy mimo Česko, například do Německa, Rakouska a napříč střední a východní Evropou.
Se svým produktem působíte na mnoha trzích. Jak vnímáte změnu v chování finančních společností s odstupem produktové firmy?
Tradiční banky většinou mají větší rozpočet než jejich menší či nová konkurence. Mají ale také mnohem složitější provozní model. Proto tyto banky vždy očekávají vysoce flexibilní, důvěryhodné a agilní IT partnery se snadno konfigurovatelnými a dobře podporovanými produkty, které se jejich prostředí přizpůsobí. Proto u nás vznikají produkty, které jsou flexibilní s bohatými obchodními funkcemi a prvotřídními zkušenostmi uživatelů primárně z bankovního prostředí. Menší finanční instituce jsou oproti tomu náročnější na termín dodání, ale jejich požadavky jsou jednodušší případy s menší potřebou přizpůsobení prostředí. Zároveň musím zmínit velký přechod, který se na našem trhu děje – finanční společnosti začaly přijímat na cloudu založený SaaS obchodní model. Velkou výzvou je proto i poskytnutí cloudového nativního produktu v co nejkratším termínu.
Co by měly velké společnosti ve svém přístupu k dodávkám a vývoji zvažovat?
Ještě nikdy nebylo tak snadné stát se IT manažerem (CIO) ve velké bance. Zároveň to asi nikdy nebyla těžší pozice – musí spravovat obrovská, částečně zastaralá softwarová portfolia s desítkami aplikací. Kromě toho se často snaží najít balanc mezi interním vývojem a implementací produktu na běžném trhu. Na základě mých 20letých zkušeností věřím, že v krátkodobém horizontu by banky mohly díky in-house vývoji ušetřit dost peněz. Ale ve střednědobém a dlouhodobém horizontu ztratí mnohem více. Vývoj pod vlastní střechou je neúčinný a krátkozraký: interní tým například tráví čas na okrajových funkcích, aby podporovaly rychlé obchodní potřeby, nebo přináší sofistikované řešení pro nikdy se neměnící a okrajovou oblast obchodu, jako jsou pokladní funkce. Pokud jde o flexibilitu, tak jsou všeobecné obchodní know-how a neustálá připravenost a aktuálnost klíčovými oblastmi. Důrazně proto doporučuji vybírat zkušené dodavatele s ověřenými výsledky.
Českých partnerů příliš nemáte, jak vnímáte spolupráci s Traskem a co může českému, ale i zahraničním trhům, kde Trask působí, nabídnout?
Věřím, že jsme našli dobrý způsob komunikace, vážíme si jeden druhého, máme stejné hodnoty. Jsme agilní, cílevědomí a velmi orientovaní na zákazníka. Zaměřujeme se především na český trh a doufejme, že se v dohlednu naše spolupráce rozšíří i do Rakouska a Německa.
V čem vidíte hlavní sílu propojování implementačních a produktových společností?
Vezmu-li to z našeho pohledu, pak je naším cílem stát se poskytovatelem řešení a vybudovat síť implementačních partnerů. Věřím, že Trask bude jedním z našich strategických implementačních partnerů. Díky této metodě (implementační partnerství) jsme schopni se zaměřit na inovace produktů a věnovat jim více úsilí. Místní odborný partner bude vždy schopen zajistit implementaci produktu plynuleji a efektivněji.

Béla Véra, CEO ApPello
Nové partnerství dvou technologických lídrů přináší digitální řešení na míru
Finanční společnosti při vývoji digitálních řešení stále více spoléhají na svoje interní kapacity. Pro rychlost nasazení a efektivitu jsou ale nezbytné také znalosti „z venku“. Ty nabízí i partnerství Trasku a ApPella, díky kterému mohou finanční společnosti snadno implementovat existující finanční produkty na míru jejich potřebám i zákazníkům.
Klíčem k získání a udržení zákazníkovy pozornosti je maximální péče o zákazníkovo pohodlí a spokojenost. I na IT poli hledají finanční instituce cestu k diferenciaci a nejlepší možné zákaznické zkušenosti. Ve větší míře než dřív se spoléhají na interní vývoj řešení a vlastními silami tvoří jedinečná řešení pro svoje zákazníky.
Nezbytné jsou ale také zkušenosti a znalosti mimo vlastní organizaci. IT týmy finančních institucí je mohou získávat několika způsoby:
- zapojením externích lidí s potřebnými zkušenostmi do svého týmu,
- získáním vhodného partnera s existující službou a její integrací,
- využitím existujících produktových platforem
Hlavními kritérii pro volbu produktu jsou pro finanční společnosti efektivita vynaložených nákladů a přenos know-how do jejich týmu. U produktových platforem je potom důležité soustředit se na jejich implementaci tak, aby s sebou přinesla i zamýšlenou přidanou hodnotu pro koncové zákazníky. „Dobře navržené produkty umožňují přizpůsobení individuálním potřebám a vytvoření unikátní zákaznické zkušenosti bez dlouhých vývojových cyklů, což umožňuje rychlejší uvedení na trh. Navíc integrují ‚zkušenosti trhu v podobě referencí u různých klientů a efektivně doručí funkce, které nejsou, bavíme-li se o zážitku napříč kanály, diferenciátorem,“ říká Jiří Soukeník, výkonný ředitel technologické společnosti Trask.
Společnosti tak navíc získávají přístup ke specializovanému týmu, který produkt implementuje, a rozšiřují tak potenciální rozsah opakovaně využitelného know-how. Je pravděpodobné, že efektivita bude jedním z hlavních témat a přinese s sebou nové výzvy, jak udržet krok s očekáváním zákazníků s co nejnižšími náklady. Způsob, jak těmto výzvám v nadcházejícím období čelit, je použití stávajících a zavedených produktů na trhu. Bonusem v tomto ohledu může být kratší doba potřebná k jejich vytvoření a tím i rychlejší doručení koncovým zákazníkům.
Partnerství pro efektivitu
Na zaměření na potřeby zákazníka a hledání nejvyšší přidané hodnoty reagují dodavatelské společnosti logickým krokem – poskytováním „naintegrované zkušenosti“. Produktově zaměření dodavatelé se přirozeně spojují s implementačními partnery, kteří znají daný trh a jsou pro klienty partnerem při integraci produktu do jejich prostředí.
ApPello a Trask
Maďarská společnost ApPello se zaměřuje na digitální transformaci úvěrových procesů. Je více než dvacet let předním poskytovatelem komplexních řešení digitálního půjčování a souvisejících služeb, které využívá značné množství Tier 1 bank v celé Evropě. V Česku systémy ApPella využívá či implementuje už pět bank. Poslední dvě implementace přitom již Trask a ApPello provádí společně. Jedná se o implementaci správy zajištění úvěrů a trade finance ve dvou českých bankách. Hlavními kritérii při volbě ApPello produktů jsou pro finanční společnosti efektivita vynaložených nákladů, získání know-how a schopnosti lokálního zastoupení. Propojení produktu, znalosti prostředí a implementačních zkušeností představuje i nejnovější partnerství společností ApPello a Trask.
Od technologické změny ke kulturní aneb co čeká české banky i byznys
V lednu se v prostorách centra současného umění DOX+ uskutečnil druhý ročník konference Trask Future Insight zaměřený na technologické a byznysové trendy v nejisté době i v kontextu bankovního prostředí.
Rychlá digitalizace vnitřních i klientských procesů je dnes otázkou dnů
Online je dnes důležitější než kdy předtím a nástroje pro interní vzdálenou práci se zákazníky, ale především možnými zákazníky, jsou nyní zásadní a mohou výrazně ovlivnit byznys společností.
Největší výzvou světa online hypoték je změna vnímání lidí
Český hypoteční trh je lidmi vnímaný jako komplikovaný, tudíž jako něco, k čemu potřebují poradce. Někoho z bankovního nebo finančního světa, kdo klienta celým bolestivým a zdlouhavým hypotečním procesem provede.
Trask Virtual Case: Zabezpečený prostor pro digitální výměnu dokumentů a informací s klientem
V době digitalizace je návštěva pobočky časově a administrativně náročným krokem pro zákazníka i poskytovatele. Změna zdravotní pojišťovny či dodavatele energií, refinancování hypotéky, nahlášení pojistné události nebo nabídka produktů novým zákazníkům?
Event stream a další nové přístupy i technologie nastavují integrační paradigma pro 21. století
Agilita, posun současných páteřních ESB a jejich využití v agilním světě, API microgateway, agilní integrace i razantně nastupující event stream. Aktuálních témat je v oblasti integrace, které se Trask věnuje od samého počátku, mnoho. Do integračních trendů, ale i jejich výhod a úskalí, dal proto nahlédnout Petr Dlouhý, který stojí v čele integrační kompetence již čtvrtým rokem.
SAFe: hybridní metodika, která dokáže dobře posloužit i enterprise společnostem
Metodika lean vznikla v automotive odvětví jako cesta k minimalizaci odpadu při výrobě, postupně se ale formou agilních metod adaptovala také v oblasti softwarového vývoje. Cesta nasazení agilních metod v enterprise společnostech není zrovna přímočará, ale na část problémů může odpovědět metodika Scaled Agile Framework neboli SAFe.
Vzdělávat lze zaměstnance, ale i partnery po celém světě
Neustálý technologický rozvoj klade na naše bankovní i jiné klienty vysoké nároky na rychlost zavádění změn a na automatizaci i digitalizaci pracovního prostředí i procesů. Mění ale také způsob jejich fungování a vzdělávání. A s efektivním vzděláváním pomáhá naše unikátní platforma eDoceo.
Automatizace je v Tatra bance neustálý proces
Díky automatizaci Tatra banka nejen neustále snižuje své náklady, ale zároveň zkracuje čas na vyřízení klientských požadavků. Taková jsou slova Michala Satura, Head of Research & Development v Tatra bance, kterého jsme se zeptali na to, jak probíhá automatizace v nejinovativnější digitální bance na světě.
Jak se liší digitalizace českého a rakouského bankovnictví?
Ačkoliv mezi českým a rakouským trhem existuje řada odlišností, mají také mnoho společného: od historie přes dobré vztahy a rakouské investice v Česku až po členství v EU.
Rok 2020 ve znamení digitalizace a automatizace
Technologie jsou bezesporu nedílnou součástí finančního světa, přičemž mnohé společnosti s jejich aplikací již dávno začaly. Co připravily pro své klienty vloni? A co chystají letos? Právě na to se podíváme.
Proč nasadit robota a který proces k automatizaci vybrat?
Robotická automatizace procesů (Robotic Process Automation, RPA) zažívá v posledních letech rozmach ve všech odvětvích. Trend, kdy se počítačový program (robot) využívá k ovládání ostatních programů, je v současnosti nejviditelnější v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví.
Technologie pro budoucnost
Jak budou nové technologie ovlivňovat bankovnictví? A které z nich mohou mít v nejbližších letech dopad na to, jak banky fungují a jaké služby nabízejí?