Self-banking car: Auto, které samo nakupuje

S jakými možnostmi nás osloví digitální svět spojený s mobilitou a kde se bude nově rozdělovat trh pro poskytovatele finančních služeb? Nová dimenze bankovních a finančních služeb je již mnohem blíže, než bychom si byli ochotni připustit.

Současný rozmach „chytrých věcí“ je umožněn tím, že je nám lidem velmi blízký, protože nás odstiňuje od nutností dělat rozhodnutí, ze kterých už nemáme radost. Nakoupit na víkend, natankovat nebo nabít auto, sehnat dokonalejší pneumatiky není pro většinu lidí nic víc něž otravná povinnost, kterou by rádi někomu svěřili. Stejně, jako když svým dětem založíme účet nebo kreditní kartu, jsme nyní ochotni svěřit peníze „věci“, která nakoupí za nás.

Věci se stávají autonomními ve svém fungování a postupně je jim přisuzována role zákazníka

Dnes se nepodivujeme nad tím, že nám do telefonu přicházejí informace a služby, které výrobci platforem a aplikací díky chytrým algoritmům dávkují tak, aby v nás vyvolali pocit, že už si nechceme zvykat na něco nového a složitého. Raději chceme mít další produkty a služby nejlépe ze zdroje, na který jsme zvyklí, kterému důvěřujeme, protože toho o nás spoustu ví nebo nám poskytuje pocit bezpečí. Snaha věcí získat naši důvěru a tím i pozici nepostradatelnosti pokračuje a je zcela jedno zda jsou to produkty chytré domácnosti nebo auta. Fungují = žijí s námi prakticky nestále. Stejně jako dáme svému dítěti peníze a úkol dojít nakoupit potraviny (a ono koupí právě ty, které je zvyklé kupovat, když jdeme společně) jsou v digitální ekonomice těchto úkolů schopné i věci. Světové obchodní řetězce už tuto situaci dávno rozpoznali a uzpůsobují svoje digitální prodejní kanály tomu, aby je mohli využívat věci, které se stávají zákazníky.

„5 % transakcí v roce 2020 vygenerují zařízení připojené na internet.“
Gartner

Auta na svojí chvíli čekají

Stejný trend sledují i auta. Dnešní automobilky se netají tím, že jejich budoucnost vidí právě v digitálních službách a masivně investují do rozvoje digitálních služeb spojených s autem. Jednou z velkých výzev pro automobilky je, aby dokázaly sami z digitální budoucnosti profitovat. Odstrašujícím případem pro ně mohou být telefonní operátoři, kteří velmi složitě hledají svou přidanou hodnotu na komoditizovaném a regulovaném trhu. Kde se stala chyba, že na telefonním účtu kromě komerčních SMS nenajdeme finanční položky za služby, které jsme prostřednictvím telefonu a mobilní datové sítě uskutečnili? Automobilky chtějí obrat z digitálních služeb sami pro sebe a dobře vnímají konkurenci, kterou představují současní digitální lídři jako je Amazon, Apple nebo Google.

Minimálně 5 velkých automobilových značek plánuje, že do roku 2025 podíl jejich příjmů v segmentu digitálních služeb překročí 10 % celkového obratu.

Kde jsou banky se svými produkty ?

V případě aut a jejich digitalizace je zcela zřejmé, že zde vzniká celá nová ekonomika spojená s mobilitou. Nástup sdílených mobilních služeb (například car-sharing) se masivně rozvíjí a zároveň se mění role v dosavadním obchodním řetězci - obchodník, importér, výrobce – a v něm získávají prostor nové subjekty - finanční partneři. Samotná schopnost zajistit financování je ale naprosto nedostatečná pro získání zajímavější komerční role a je proto klíčové přijít s doplňkovými digitálními službami a do nich mohou banky prostřednictvím svých dceřiných společností investovat. Pro banky a jejich leasingové dcery může být zajímavý právě koncept tzv. „self-banking car“, protože toky peněz a plateb se této digitální transformaci rychle přizpůsobí. Dokumentovat to leze na již pilotovaných konceptech a službách jako je nákup nejvýhodnějších energií u elektro a hybridních aut, objednání se na služby servisu dle výhodných tarifů. V situaci, kdy autonomní řízení dosáhne zralosti, to bude i poskytnutí parkovací plochy pro odstavení auta . Další moment je pohodlnost zákazníka: na erpací stanici nechce chodit stát frontu u kasy, u automyčky kupovat kartičku s programem – zákazník chce platit přímo z auta nebo placení neřešit vůbec (tz. no-click payment). To je jen drobný výčet toho, kde je možné si představit prostor pro banky, a to jak v retailovém, tak v korporátním segmentu (fleety). Obecně platí, že finanční instituce v této době získávají zcela nové možnosti v digitální mobilní ekonomice a objevují se nové finanční a pojišťovací produkty spojené s mobilitou, například u operativních leasingů, fleetových služeb, nebo v pojištění aut u modelu usage-based-insurence.

Banky se musí stát součástí celého příběhu a hledat nové spojence

Na tuto změnu se musí banky připravit. Způsoby, jakým platíme, prošly v uplynulých letech řadou změn, počínaje platebními kartami, přes bezkontaktní platby, zdůraznění významu internetového bankovnictví. Způsoby a nové formy toku peněz budou dále přibývat, případně se odchylovat od těch tradičních jako to vidíme u blokchain a kryptoměn. V případě věcí (a aut) bude potřeba znovu rozmyslet především způsoby autorizace transakcí. Zajímavá bude schopnost tendrovat služby na základě ceny. Důraz na schopnost realizovat digitální transformaci narůstá a banky se musí naučit využívat nových technologických partnerství a s ICT společnostmi, které by si měly vybírat podle referencí s aplikováním inovativních postupů a technologií přímo do nových služeb a produktů.

„V roce 2018 bude v západní Evropě zaplaceno přibližně 40 miliard dolarů prostřednictvím internetu věcí a připojených zařízení.“
IDC FutureScape: Payments Worldwide & Western European Implications 2018

Společnost Trask se věnuje světu financí i automobilů již více než 20 let. Technologická inovace je naším hlavním motorem a realizujeme ji spolu s našimi zákazníky jak v dílčích krocích typu automatizace plateb a jejich autorizace, tak až po komplexní restrukturalizaci celých architektur kvůli kompatibilitě s novými obchodními modely. Řada inovativních a opakovatelných řešení, která v Trasku vznikla nachází [AJ3] své uplatnění v procesech a prostředích, kde dochází k razantnímu zvýšení počtu transakcí nebo jejich plné automatizaci.

Novinky v identifikaci klienta a autorizaci operací

Intenzivně pracujeme na konceptech digitálních ověření klienta a jeho skóringu s respektováním legislativního rámce daného regulátorem, tedy části procesu, který je klíčový pro poskytnutí finančních produktů digitální formou. Spolu s našimi partnery jsme ukázali, že inovativní modely identifikace a autorizace jsou legálně a regulatorně průchozí a nyní máme tyto řešení v produkci již dva roky. Dalším rozvinutím tohoto konceptu je identifikace konkrétní osoby spolu s kontrolou vůči dokladu včetně ověření pravosti, díky němuž umožňujeme digitalizovat například car-sharing model.

V neposlední řadě je naší doménou jednotná digitální identita a schopnost ji v prostředí internetu věcí účinně využívat k personalizaci a profilovému managementu. Díky tomu získávají auta a jejich uživatelé možnost využívat další digitální služby, kde je nutnost se ověřit a pracovat s ověřenou identitou. V takovém případě, se může uživatel nebo samotné auto přihlásit k bance, případně dalším poskytovatelům služeb, do budoucna pak autonomně realizovat rutinní transakce. Zatím jde o jednotlivé části mozaiky, ale budoucnost v podobě autonomního generování komerčních transakcí ve smyslu self-banking car je již napsaná.

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.