Rok 2020 ve znamení digitalizace a automatizace

05. června 2020

Technologie jsou bezesporu nedílnou součástí finančního světa, přičemž mnohé společnosti s jejich aplikací již dávno začaly. Co připravily pro své klienty vloni? A co chystají letos? Právě na to se podíváme.

1 _ Na které inovativní projekty, ať už se jedná o frontend či backend řešení, které jste letos nebo minulý rok připravili, jste opravdu pyšní?

2_Co chystáte v nadcházejícím období z pohledu inovace, ať už frontend či backend řešení?

Albert Van Veen

člen představenstva a Chief Operating Officer, Moneta Money Bank

1_V posledních 12 měsících jsme spustili několik digitálních novinek výhodných pro klienty, které jim pomáhají spravovat finance online. Jsou jimi Refinanso, které nabízí nejnižší úrokovou sazbu refinancování hypoték plně online. Okamžité schvalování hypotéky, online oceňování nemovitostí a také plná automatizace od začátku až k podpisu smlouvy o refinancování. Dále pak sjednání spotřebitelské půjčky Expres plně online i pro nové klienty, kteří doposud u banky žádný účet nevlastnili. Zmínit musím také směnárnu ve Smart Bance, která láká na nejvýhodnější bankovní kurz na českém trhu. Klient si tak může otevřít na pár kliků bezplatný eurový nebo dolarový účet, ke kterému získá i bezplatnou debetní kartu s výběry z bankomatů v zahraničí zdarma. V neposlední řadě pak klienti mohou pomocí Smart Banky podpořit šest vybraných neziskových organizací přímo prostřednictvím této mobilní aplikace. U každé organizace je transparentně vidět, jakou částkou již lidé přispěli. Přispívat mohou jednorázově, ale i pravidelně.

2_V současné době je naší prioritou zajištění bezpečnosti a zdraví našich zaměstnanců a klientů. Z technického hlediska musíme zabezpečit, aby naše systémy a naše pobočky fungovaly, aby naši klienti mohli i nadále provádět své finanční operace. Zajistíme digitalizaci všech našich produktů, aby každý klient mohl spravovat své finance kompletně online. Klienti mohou využívat okamžité platby online pomocí Smart Banky a Internet Banky. Ze svého domova mohou zadat jednotlivé domácí či zahraniční platby, trvalé příkazy a inkasa. Mohou také spravovat své platební karty, měnit limity, karty zablokovat a spravovat své investice. A také si zřídit nový běžný účet, spoření nebo půjčku. Abychom naše klienty podpořili i v této nelehké situaci, zavedli jsme dočasné odklady splátek pomocí interaktivních formulářů na našem webu pro fyzické osoby, živnostníky i firmy. Mimo tyto mimořádné aktivity související s epidemií koronaviru se letos zaměřujeme na digitalizaci procesu hypoték online s oceněním nemovitostí. Plánujeme také spuštění stavebního spoření online v důsledku přípravy na integraci se společností Wüstenrot a spuštění nového spořicího účtu pro živnostníky.

Michaela Lhotková

Executive Director / CIO; Payment solutions, Consumer Finance, Open Banking and Innovations, ČSOB

1_V uplynulém roce jsme hodně pokročili v digitalizaci našich služeb. A v dnešní nelehké době se ukazuje, že to byl správný směr. Nejen díky množství funkcí, o které jsme rozšířili naše mobilní bankovnictví Smartbanking ČSOB, mohou lidé spravovat své osobní finance digitálně, bez nutnosti chodit na pobočku. A stejně tak si většinu potřebného zařídí podnikatelé a firmy na naší virtuální pobočce v CEB. Loni jsme také nabídli platební služby Apple Pay, Google Pay a Garmin Pay a zavedli okamžité platby. Ruku v ruce s tím jsme ještě zvýšili zabezpečení veškerých online transakcí, což je klíčové i pro současnou situaci, kdy se spousta nákupů odehrává v online prostředí. Oblast e-commerce je pro nás velmi důležitá, v online placení jsme lídrem na trhu. S Mall Group jsme vytvořili společný podnik pod názvem Mall Pay, jehož cílem je uspokojit komplexní potřeby stále náročnějších zákazníků na strmě rostoucím trhu e-commerce. Aktuálně nabízí odloženou platbu při online nakupování, postupně přidáme v jedné pro e-shop jednoduché integraci platební brány i nákup na splátky, pojištění a investování. V současné mimořádné situaci pomáhá odložená platba minimalizovat mezilidský kontakt, umožňuje okamžitý nákup bez nutnosti zadávat údaje z karty a zákazníkům poskytuje 14 dní na zaplacení zboží. Koncem minulého roku Patria Finance, člen skupiny ČSOB a největší online obchodník s cennými papíry v ČR, spustil indigo – revoluční robotické investování a poradenství. Rozšířili jsme také bezkontaktní placení ve veřejné dopravě do více regionů, rozplatili tramvaje v Praze a přinesli tak výhody všem obyvatelům Česka i turistům. Naše technologie využívá už více než 40 měst a regionů a každý měsíc takto cestující nakoupí přes 1,5 mil. jízdenek a lístků na parkování.

2_V roce 2020 se mimo jiné těším na zpřístupnění nové aplikace DoKapsy od ČSOB, která klientům už brzy nabídne na jednom místě přehled platebních karet, věrnostních kartiček a různých slev. Z této aplikace budou klienti také moci své platební karty spravovat a propojit je s platebními aplikacemi Google Pay, Apple Pay a Garmin Pay. Nabídku budeme v průběhu roku rozšiřovat a přidávat nové funkce. Dalším významným prvkem v naší digitalizaci finančních produktů a služeb bude jednoznačně bankovní identita, jejíž zavedení podporujeme, vzhledem k tomu, jak velký potenciál má zjednodušit občanům každodenní život, ať už při jednáních s bankou, komerčním sektorem či státem. Tam, kde je nyní nutné řešit věci osobně s občanským průkazem v ruce, bude v budoucnu možné vyřizovat vše v klidu a z pohodlí domova, třeba i o víkendu.

Doporučeno redakcí

Jak se liší digitalizace českého a rakouského bankovnictví?

Ačkoliv mezi českým a rakouským trhem existuje řada odlišností, mají také mnoho společného: od historie přes dobré vztahy a rakouské investice v Česku až po členství v EU. Společnou mají také chuť inovovat a digitalizovat bankovní sektor a zlepšovat jeho služby směrem k zákazníkům. A právě v tomto směru může Česko Rakousku pomoci s inspirací i realizací.

Stanislav Filipčík

ředitel vývoje a jednatel, Zonky

1_Vyzdvihl bych především naši službu Zonky Rentiér – investiční produkt, se kterým můžete skutečně vydělávat jako banka. Je to produkt se stabilní čistou návratností 4,4 % ročně. Myslím, že už teď jsou vidět jeho unikátní vlastnosti, kdy například akcie strmě padají a Rentiér díky své diverzifikaci a zaměření na nízkorizikovou populaci přináší stabilní výnos.

2_ Z technologického hlediska letos představíme novou aplikaci, chceme také zlepšit Rentiéra i investorské dashboardy. Současně také pracujeme na novém produktu „Osobní skóre“, které lidem pomůže nezávazně ohodnotit svou úvěruschopnost. A změřit si tak, na jaký úrok by na trhu mohli dosáhnout, pokud si budou chtít půjčit.

Marek Šupa

CEO, 365.bank

1_Jednou z hlavních věcí loňského roku je to, že jsme pro klienty 365.bank do mobilní aplikace doplnili funkci, která zjednodušuje posílání peněz mezi více uživateli najednou. Konkrétně jde o rozdělení platby nebo vypořádání peněz za společný účet, například za oběd. Díky tomu klient může sledovat, kdo už mu peníze za platbu vrátil a na koho ještě čeká. V případě potřeby se umí každému i připomenout. Výhodou je, že tuto funkci lze využívat i při rozdělování platby klientům, kteří mají účet v jiných bankách. Kromě tohoto jsme inovovali i naše bankomaty, kde jsme doplnili možnost bezkontaktního výběru ať už prostřednictvím platební karty nebo mobilu, resp. smart hodinek. V minulém roce se nám také podařilo jako první bance na Slovensku spustit platby nositelnými zařízeními – konkrétně Garmin Pay a fitbol Pay a později i Apple Pay. Byli jsme tak první bankou na Slovensku, která nabízela svým klientům všechny dostupné způsoby placení smart zařízeními.

2_V blízké budoucnosti plánujeme spustit našeho chatbota, který bude sloužit jako další kanál pro komunikaci s klientem a poskytne mu základní informace o bance, produktech a funkcionalitách v aplikaci. V průběhu roku doplníme digitální kartu a také plánujeme otevřít showroom, jehož součástí bude i vkladomat. Showroom chceme otevřít s cílem zpřístupnit zážitek z digitálního bankovnictví i do fyzického světa. Nebude přitom fungovat jako běžná bankovní pobočka, bude plnit i poradenskou a komunitní funkci.

Margus Simson

CDO, Komerční banka

1_V roce 2019 bylo pro Komerční banku důležitých hned několik iniciativ. V první řadě jsme intenzivně pracovali na našem novém digitálním hubu a digitálních prodejních schopnostech. Vložili jsme také velké úsilí do zlepšení zákaznické zkušenosti v naší mobilní bance. V neposlední řadě si dovolím říct, že jsme byli také velmi úspěšní, co se týče vývoje našeho autentikačního nástroje – KB klíče. Více než půl milionu našich klientů ho dnes používá pro přihlašování do své online banky.

2_Připravujeme se na úplnou modernizaci našeho technologického prostředí, což znamená, že zahajujeme přestavbu našich core platforem (core systém, kanálové platformy, kartové a platební systémy aj.) nebo v ní pokračujeme. Důležitý bude také vývoj v oblasti digitálního podpisu, zejména v současném světě, kde je pohyb lidí omezen a jakýkoli online/vzdálený servisní nástroj je velmi vítaným doplňkem způsobu, jakým můžeme našim zákazníkům poskytovat služby.


Přečtěte si také

Od technologické změny ke kulturní aneb co čeká české banky i byznys

Od technologické změny ke kulturní aneb co čeká české banky i byznys

V lednu se v prostorách centra současného umění DOX+ uskutečnil druhý ročník konference Trask Future Insight zaměřený na technologické a byznysové trendy v nejisté době i v kontextu bankovního prostředí.

Rychlá digitalizace vnitřních i klientských procesů je dnes otázkou dnů

Rychlá digitalizace vnitřních i klientských procesů je dnes otázkou dnů

Online je dnes důležitější než kdy předtím a nástroje pro interní vzdálenou práci se zákazníky, ale především možnými zákazníky, jsou nyní zásadní a mohou výrazně ovlivnit byznys společností.

Největší výzvou světa online hypoték je změna vnímání lidí

Největší výzvou světa online hypoték je změna vnímání lidí

Český hypoteční trh je lidmi vnímaný jako komplikovaný, tudíž jako něco, k čemu potřebují poradce. Někoho z bankovního nebo finančního světa, kdo klienta celým bolestivým a zdlouhavým hypotečním procesem provede.

Trask Virtual Case: Zabezpečený prostor pro digitální výměnu dokumentů a informací s klientem

Trask Virtual Case: Zabezpečený prostor pro digitální výměnu dokumentů a informací s klientem

V době digitalizace je návštěva pobočky časově a administrativně náročným krokem pro zákazníka i poskytovatele. Změna zdravotní pojišťovny či dodavatele energií, refinancování hypotéky, nahlášení pojistné události nebo nabídka produktů novým zákazníkům?

Event stream a další nové přístupy i technologie nastavují integrační paradigma pro 21. století

Event stream a další nové přístupy i technologie nastavují integrační paradigma pro 21. století

Agilita, posun současných páteřních ESB a jejich využití v agilním světě, API microgateway, agilní integrace i razantně nastupující event stream. Aktuálních témat je v oblasti integrace, které se Trask věnuje od samého počátku, mnoho. Do integračních trendů, ale i jejich výhod a úskalí, dal proto nahlédnout Petr Dlouhý, který stojí v čele integrační kompetence již čtvrtým rokem.

SAFe: hybridní metodika, která dokáže dobře posloužit i enterprise společnostem

SAFe: hybridní metodika, která dokáže dobře posloužit i enterprise společnostem

Metodika lean vznikla v automotive odvětví jako cesta k minimalizaci odpadu při výrobě, postupně se ale formou agilních metod adaptovala také v oblasti softwarového vývoje. Cesta nasazení agilních metod v enterprise společnostech není zrovna přímočará, ale na část problémů může odpovědět metodika Scaled Agile Framework neboli SAFe.

Vzdělávat lze zaměstnance, ale i partnery po celém světě

Vzdělávat lze zaměstnance, ale i partnery po celém světě

Neustálý technologický rozvoj klade na naše bankovní i jiné klienty vysoké nároky na rychlost zavádění změn a na automatizaci i digitalizaci pracovního prostředí i procesů. Mění ale také způsob jejich fungování a vzdělávání. A s efektivním vzděláváním pomáhá naše unikátní platforma eDoceo.

Automatizace je v Tatra bance neustálý proces

Automatizace je v Tatra bance neustálý proces

Díky automatizaci Tatra banka nejen neustále snižuje své náklady, ale zároveň zkracuje čas na vyřízení klientských požadavků. Taková jsou slova Michala Satura, Head of Research & Development v Tatra bance, kterého jsme se zeptali na to, jak probíhá automatizace v nejinovativnější digitální bance na světě.

Jak se liší digitalizace českého a rakouského bankovnictví?

Jak se liší digitalizace českého a rakouského bankovnictví?

Ačkoliv mezi českým a rakouským trhem existuje řada odlišností, mají také mnoho společného: od historie přes dobré vztahy a rakouské investice v Česku až po členství v EU.

Rok 2020 ve znamení digitalizace a automatizace

Rok 2020 ve znamení digitalizace a automatizace

Technologie jsou bezesporu nedílnou součástí finančního světa, přičemž mnohé společnosti s jejich aplikací již dávno začaly. Co připravily pro své klienty vloni? A co chystají letos? Právě na to se podíváme.

Proč nasadit robota a který proces k automatizaci vybrat?

Proč nasadit robota a který proces k automatizaci vybrat?

Robotická automatizace procesů (Robotic Process Automation, RPA) zažívá v posledních letech rozmach ve všech odvětvích. Trend, kdy se počítačový program (robot) využívá k ovládání ostatních programů, je v současnosti nejviditelnější v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví.

Technologie pro budoucnost

Technologie pro budoucnost

Jak budou nové technologie ovlivňovat bankovnictví? A které z nich mohou mít v nejbližších letech dopad na to, jak banky fungují a jaké služby nabízejí?