Pracoval na vesmírných projektech, nyní s Traskem digitalizuje Německo

13. května 2020

Trask expanduje a čelí novým mezinárodním výzvám. Proto naše zahraniční pobočky na Slovensku, v Rakousku a Německu rozšiřují své řady o odborníky, jako je Andreas Hestermeyer, náš nový Consulting and Business Development Director pro Trask Deutschland GmbH.

Nadšení pro technologie a lidi. Tak lze charakterizovat muže, který do Trasku přichází s mnohaletými zkušenostmi z IT v oblasti automobilového průmyslu i dalších polí. Dříve pracoval na pozici General Manager of IT Manufacturing pro Volkswagen v Německu a jako Head of Customer Care ve Volkswagen of America v Detroitu a letos Andreas nastoupil jako posila do oddělení obchodu a prodeje v naší německé pobočce. V tomto rozhovoru se můžete seznámit s jeho názory na budoucnost, technologie a příležitosti pro Trask na Německém trhu.

Máte za sebou velmi bohatou pracovní dráhu, včetně práce na vesmírných projektech týkajících se Marsu a Jupiteru. Měl jste vždy takový zápal pro technologie?

Vždycky. Programovat jsem začal ve škole v roce 1975, na svá studia na univerzitě jsem si vydělával tvorbou softwaru, během následujících let jsem pracoval na návrzích složitých výrobků s digitálními součástmi a později na implementaci efektivních a účinných servisních procesů. Takže jsem se vždycky věnoval technologické, IT a digitální stránce a vždy jsem pro to měl zápal. Práce na vesmírných projektech byla v tomto kontextu něčím výjimečným a úžasným. Sledoval jsem digitální data přicházející z velké dálky a upřímně, bylo to velmi impozantní. No a být přímo na kosmodromu v Kennedyho vesmírném středisku a sledovat, jak raketa vzlétá do vesmíru, to bylo opravdu skvělé zakončení projektu.

Máte za sebou velký kus práce. Zejména v automobilovém průmyslu, konkrétně u Volkswagenu. Nyní stojíte na opačné straně jako poskytovatel inovativních služeb. Proč ta změna?

V automobilovém průmyslu jsem pracoval od roku 1998 ve Volkswagenu a vždy jsem se věnoval aplikační a digitální stránce věcí. Poté během deseti let v mé Prozess Manufaktur jsem se od IT trochu odchýlil. Uvědomil jsem si, že mnoho manažerů v tehdejší době volalo po IT řešení, kdykoli nastala nějaká potíž s procesem, a ignorovalo řešení spočívající ve zlepšení spolupráce mezi lidmi. Věřím, že potřebujeme najít způsoby, jak integrovat „digitální“ a „společenské“ aspekty – i to je nyní mou motivací. Kdybyste se mě v roce 1987 zeptali, co znamenají pojmy „digitální“ a „IT“ a co tady v Trasku děláme, řekl bych, že se to řadí mezi přírodní vědy, jako jsou fyzika a matematika. Dnes říkám, že IT patří mezi společenské vědy, protože propojuje lidi.

Vaše společnost, jejíž německý název by se dal přeložit jako „Výrobna procesů“, se zaměřovala na správu obchodních procesů a organizační zlepšování.

Pojmenoval jsem ji Prozess Manufaktur, protože jsem chtěl nalézt lepší způsoby, které budou více zaměřeny na lidi a méně orientovány na technologie a pomohou nám pochopit a implementovat obchodní procesy a postupy. Věděl jsem, že to nelze jednoduše udělat teoreticky a že je nutné řešit skutečné problémy. Takže jsem v letech 2007 až 2017 pracoval pro zákazníky, jako je například Úřad péče o děti a mládež v Hamburku, což je vládní agentura, která se stará o děti zanedbávané vlastními rodinami. To jsou velmi citlivé procesy a nebyly příliš integrovány. Bylo to něco úplně jiného a současně bylo zajímavé přijít z automobilového průmyslu a pokusit se porozumět této oblasti. A poté přenést některé z úspěšných přístupů k optimalizaci z průmyslového světa do tohoto typu prostředí. Ukázalo se, že principy efektivní a účinné organizace, kde jsou lidé motivovaní a dosahují skvělých výsledků, jsou totožné napříč různými doménami.

Ve své kariéře jste se zaměřoval na technické a organizační inovace. Když jste se o Trasku poprvé dozvěděl, která z jeho řešení Vás zaujala?

Trask ZenID ke skenování osobních dokladů a vizualizační portál mVIS pro ŠKODA AUTO. IT společnosti, když je budujete, se musí zaměřovat na prodej řešení, ne lidí. Mne nezaujal samotný „Trask“, ale „Trask – enabling innovation“. Tato schopnost – umožňovat zavádění inovací – je dnes atraktivním jedinečným prodejním argumentem a téměř ve všem záleží na inovacích. Mnoho konzultantů říká, že ví, jak digitalizovat, ale my jsme ti, kteří to skutečně dělají – my digitalizujeme. A nutno říct, že na mne udělalo dojem, jak Trask jde příkladem a sám sebe rozsáhle digitalizoval. Nástroje jsem tak měl připravené a spuštěné raz dva a z nedávné zkušenosti můžu říct, že i to je obrovská konkurenční výhoda. Všechny dokumenty a aplikace, které potřebuji, mám doslova na dosah rukou.

Nyní jste součástí Trasku, konkrétně německé pobočky. Kde vidíte největší příležitost k inovaci nebo zlepšování v Německu?

Trask je atraktivní napříč různými doménami proto, že máme bohatou řadu součástí řešení, která podporují digitalizaci celých obchodních procesů: počínaje frontendem, budováním mobilních aplikací, přes digitalizaci dokumentů, identifikaci dokumentů a lidí, až po vizualizaci dat a interakci v místě podnikání. A v backendu máme veškerou technologii dostupnou ke konfiguraci obchodních procesů za pomoci nejmodernějších enginů BPM, k jejich monitorování a jejich integraci do stávajících IT systémů.

A v neposlední řadě máme řešení vývoje a správy digitálních a dalších kvalifikací lidí, Trask Digital Workspace: a to je pěkně nabitý balík. Nabízíme vše od frontendu až po backend, včetně znalostí a schopností našich lidí. To si myslím, že je opravdu fantastické.

Kdybyste měl jmenovat jednu konkrétní příležitost...

Například v mobilitě. Automobilový průmysl je právě teď pod velkým tlakem na snižování nákladů a inovace, probíhá změna technologií a očekávání ohledně integrace výrobků do reálného světa. Kromě výrobců OEM, jako jsou Volkswagen nebo Mercedes atd. existuje v Německu mnoho středních a velkých dodavatelů a inovátorů v oblasti mobility. A inovace, to je naše hřiště. A v neposlední řadě, na Němce dělají řešení z České republiky velký dojem – Čechy vnímáme jako velmi chytré lidi s chytrými řešeními. To je velmi důležitá skutečnost a hodně nám to pomůže. Myslím, že bychom měli prodávat „chytrost jako službu“.

Bavíme se o budoucnosti a znalostech. Které téma bude dle Vašeho názoru tématem budoucnosti v IT a technologiích?

Data a způsob, kterým úspěšně modelujeme náš svět v IT systémech, takže vždy můžeme navázat na to, co již existuje, a vše dále rozvíjet. Doposud tu byl celý svět zcela rozpojených IT systémů a mnoho společností vydělává spoustu peněz tím, že tyto systémy integruje. Ale cíl mé práce nesměl být pojmenován: zbavte se integračního oddělení IT. Co kdybychom budovali systémy, které už není zapotřebí integrovat, protože do sebe vzájemně zapadají od samého začátku? To závisí na tom, jak modelujeme a navrhujeme datové struktury pro takové systémy.

Příklad: když jsem byl CIO ve Volkswagenu, přibližně 40 % serverů v mém datovém centru sloužilo výlučně k integraci systémů. Další příklad: přestože šlo o kompletní digitální proces, svařovací body vozů se cestou z inženýringu do robotů ztratily a nikdo nevěděl proč. Jak to? Dokonce i digitální procesy, konkrétně datové struktury, se vzájemně nepropojují správně. Toto je oblast digitálního obchodu s velmi vysokou hodnotou.

IT a technická pole jsou stále oblíbenější a Vy kromě svého zaměstnání také spolupracujete s univerzitou v Oldenburgu.

Celoživotní vzdělávání. Jsem také studentem doktorského programu na univerzitě v Oldenburgu. Po projektech pro vesmírný byznys jsem pracoval pro Dräger v Lübecku v Německu, kde jsem také převzal spíše manažerskou roli, ve které jde v konečném důsledku více o lidi, organizaci a procesně-sociální systémy.

Uvědomil jsem si, že svět je mnohem větší než moje útulná technologická bublina a že lidé a organizace ve světě hrají tu nejdůležitější roli. Poté jsem se zaměřil na procesy v nemocnicích. Vyvíjeli jsme software ke správě operačních sálů, přičemž jsme tvořili časové harmonogramy lékařů, sester a anestetického vybavení. Ale někdo jiný vytvořil i systém časových harmonogramů údržby anestetického vybavení dole v suterénu. Tento souběžný vývoj ale nebyl vzájemně sladěn, takže výsledné harmonogramy se překrývaly.

Andreas Hestermeier

Andreas Hestermeier

Studoval obor výpočetní technika a software na Technické univerzitě v Braunschweigu, Německo. Pracoval pro Applied Physics Laboratory, Laurel, MD a Dräger Medical v Lübecku. Po většinu své kariéry, 20 let, se zaměřoval na automobilový průmysl. Vyrostl na severu Německa v Hagen am Teutoburger Wald / Sudenfeldu. Nyní žije ve Wasbüttelu u Braunschweigu a je šťastně ženatý se svou manželkou Andreou. Mají tři dospělé děti a jedno vnouče. Andreas je golfista a rád se věnuje horské turistice po celém světě.