Pomáháme největším uskutečnit vize

Filip Tománek, CEO Trask solution, v rozhovoru pro tištěnou publikaci Hvězdy českého IT mluví o tom, kam se Trask posouvá na trhu a na co je obzvlášť pyšný.

Do společnosti Trask solutions Filipa Tománka si chodí pro radu ty největší české firmy od České spořitelny až po ŠKODA AUTO. V době nepřetržité technologické revoluce se tato společnost stará o to, aby jim neujel vlak. A jak sám Tománek říká:

„Aby se věci skutečně děly, ne jen plánovaly.“

Z malého dejvického bytu tak dokázal se svými partnery vybudovat IT společnost se stovkami zaměstnanců a obratem 733 milionů korun.

Kdybyste měl v pár větách představit Trask solutions, co byste řekl?

Našimi zákazníky jsou velké firmy, převážně z oblasti financí, ale také z energetiky, telekomunikací a průmyslu. Nejvýznamnější z nich je určitě ŠKODA AUTO, kde dlouhodobě patříme mezi hlavní dodavatele, a patřičně si toho vážíme. Pak jsou to zejména velké banky. Pomáháme jim inovovat, zkoušet nové věci a přinášet klientům produkty, které chtějí, které je baví. Během 22 let našeho fungování jsme narostli z několika zaměstnanců až na současných 400, podstatné je pro nás ale po celou dobu fungování totéž. Chceme, aby si klienti jméno Trask spojovali s nadprůměrnou úrovní expertních znalostí a zkušeností jak v IT, tak v oborech podnikání našich klientů.

Jakou roli dnes hraje Trask na českém trhu?

Řekl bych, že jsme se v očích velkých firem posunuli z role technologického dodavatele do role byznys partnera a někdy snad i mentora. Pomáháme jim uskutečňovat jejich vize, zavádět nové technologie i měnit vnitřní procesy. Klienti už nevěří, že jediná společnost je schopna dodat řešení na klíč v libovolné oblasti. Proto jsme se v rámci naší strategie rozhodli specializovat na šest klíčových oblastí, kde patříme dlouhodobě ke špičce na trhu. Náš klient si nechce koupit jen dodávku řešení, ale chce získat i potřebné know-how a ukázat nejnovější trendy v dané oblasti. Proto se nám specializace vyplácí.

Na co jste obzvlášť pyšný?

Pokud bych měl jmenovat jeden projekt z poslední doby, pak je to New Economy Lending v České spořitelně. Na trhu je to první a jediná plně on-line půjčka, u které můžete dostat peníze na účet do patnácti minut, a to i když nejste klientem spořitelny. On-line půjčky ostatních bank jsou v porovnání s tímto řešením jako z minulého desetiletí. Jsem pyšný, že jsme pomohli v rekordně krátkém čase uvést na trh produkt s řadou unikátních a inovativních technologických prvků, provozovat přelomové řešení v souladu s existující legislativou a zcela přepracovat modely pro on-line vyhodnocování úvěrové rizikovosti žadatelů.

V oblasti bankovnictví je nyní velké téma také evropská směrnice PSD2.
Jak ji vnímáte vy?

Otevření bankovního a platebního trhu je zlomovým okamžikem, který bezpochyby změní podobu finančního trhu. Banky se nesmějí smířit s pouhým splněním směrnice, ale měly by hledat cesty, jak ji aktivně využít. Ty, které se budou pouze bránit, skončí jako provozovatel drahé infrastruktury pro produkty jiných. Banka sice nikdy nebude stejně rychlá jako fintech firmy, ale může se u nich inspirovat a naopak využít výhodu již vybudovaného postavení a důvěry klientů. Aktivní banky dokážou sestavit takový ekosystém, kde se budou jednotliví hráči vzájemně podporovat. A od toho jsme tu my a naši odborníci, abychom jim pomohli na nový ekosystém přejít. Jak technicky, skrze API management a nové nástroje pro klienty, tak zavedením nových obchodních modelů.

V dnešní době je typickou bolestí IT firem nedostatek kvalitních lidí.
Jak s tím bojujete vy?

V Trasku jsme za poslední rok povyrostli o zhruba padesát nových zaměstnanců. Nespoléháme jen na nábor zkušených expertů, ale rozvíjíme i juniorní pracovníky a začali jsme intenzivněji pracovat se studenty vysokých škol. Hodně investujeme do vzdělávání, protože chceme udržovat znalostní úroveň našich odborníků nad průměrem trhu – do rozvoje zaměstnanců jsme loni investovali téměř 20 milionů korun. Velmi dbáme i na atmosféru ve firmě a na to, jak potenciální pracovník zapadne do našeho týmu lidsky. Naši top manažeři se zase díky silným týmům mohou více věnovat strategickým růstovým oblastem a máme větší kapacity pro konzultační a kreativnější část našeho podnikání.

Jaké zbraně máte připraveny pro budoucnost? Co budou hlavní oblasti, kterým se Trask bude věnovat v příštích několika letech?

Naší hlavní zbraní je kultura znalostí. Pouze odborné vědomosti dnes v IT už nestačí, je potřeba znát spotřebitelské trendy a technologické novinky, které budou hýbat světem. Kdyby vám před několika lety někdo řekl, že vám banka schválí žádost o půjčku na základě kvality vašich přátel na Facebooku, asi byste se pousmál. Jenže dnes je to realita a my jsme u toho. Technologie dramaticky proměňují nároky zákazníků i fungování firem zevnitř. A my pomáháme s obojím.

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.