Jana Schiffnerová: O Trasku se začalo mluvit jako o WOW firmě

Naší novou HR ředitelkou se v lednu stala Jana Schiffnerová. Jana přišla z Nessu, kde více než 10 let řídila veškeré HR aktivity – jak tuzemské, tak i v regionu CEE. Jany jsme se zeptali, jak vnímá Trask, jaké hodnoty vyznává a co podle jejího názoru může Trask přinést zájemcům o profesní růst v IT.

Trask je na trhu dost dlouho. Jak se pro tebe pohledem člověka zvenčí za tu dobu změnil?

Ohromně. Trask jsem vnímala jako konkurenční firmu, která se na trhu pohybuje dlouho, je specializovaná formou dodávek, zákazníky i kompetencemi a také zažila hodně historických kotrmelců. Jako českou, kdysi startupovou a pak středně velkou firmu, která se hledá. A dnes jsem ohromená posledními 3 roky, kdy se najednou začalo u klientů i mezi mými přáteli mluvit o Trasku jako o WOW firmě. Něco se tu stalo a já vlastně neumím říct, co. Jenom vím, že se naprosto posunulo vnímání Trasku u lidí, kteří s ním přicházejí do kontaktu – zákazníků i spolupracovníků. Musí za tím být obrovská práce, kterou tady všichni odvedli. Máme vlastní vizi a jsme inovativní a máme ještě přidanou hodnotu. To je prostě příběh jako hrom.


Jaké je podle tebe DNA firemní kultury Trasku?

Obecně můžu říct, že ve všech IT firmách, které jsem kdy viděla, jsou chytří lidé. Lidé, kteří mají zájem a vnímají svého zákazníka. Velký rozdíl je ale to, jestli vlastník zůstává i když ta firma naroste do určité velikosti. Jestli s vášní přináší další výzvy, je skutečně napojený na myšlení zákazníků, chce a dokáže sám sebe posouvat, vychovávat si nástupce a baví ho inovace. A to je třeba případ Trasku. Přesně tyhle lidi dnes ho stále vedou. Což je mimochodem u českých IT firem celkem unikát. Trask je také jedinečný v tom, že dokáže propojovat svou velikost, excelentní znalost technologií, kvality servisu a služeb, které poskytuje, s poměrně velkou flexibilitou a procesní lehkostí.


V tvém projektu iCollege jsi potkala hodně lidí z české startupové scény. A mě zajímá, jestli se typický „punkový“ startupový styl práce dá skloubit i s velkou firmou. Třeba Apple, Facebook nebo Google se hodně snaží, aby jim startupový mindset zůstal, ale je to hrozně těžké udržet…

Jde to, ale musíš přijít na to jak. A podle mě ta cesta nevede přes změnu firmy nebo jejího DNA, ale přes menší týmy. Když se na to podíváš, tak Trask dokázal rozdělit firmu do týmů, které mají určitou autonomii a dokáží flexibilně řešit to, co potřebují. Nese to s sebou určité nevýhody, ale růst firmy s tím stojí a padá. A stejně je to s implementací startupových nápadů a přístupů.

Takže to je taková decentralizace…

Ano, podle mě je to přesně o tom. Řídit IT firmu jako obrovský celek na úrovni procesů a systému je dobré pro ten nejvyšší level stardardů. Ale každodenní leadership se neděje na úrovni top managementu, ale o úroveň níž.


Když se bavíme o osobním růstu, tak mě zajímá, jestli ti připadá víc zajímavé, když mají lidi kariéru spíše nalinkovanou, nebo když zkouší různé obory a mají různorodé zkušenosti podle toho, jak se chytali zajímavých příležitostí?

To je spíš otázka na to, kvůli čemu to ten daný člověk všechno dělá. Já tam za tím už mám úplně jiný parametr. A to, jestli je člověk sám se sebou spokojený a jestli je šťastný v tom, co dělá. Do práce nechodíš, protože miluješ pracovat. Ale chodíš tam rád, když tě ta práce naplňuje a dává ti nějaký vyšší smysl.

Protože jsou lidi přirozeně líní, tak tě ta práce musí opravdu bavit, aby ses do ní mohla pořádně „zažrat“…

Přesně tak. Ideální je, když se ti podaří využívat tvé silné stránky. Pracuješ s tím, co máš vrozené a propojuješ to s konkrétní prací. A jestli je to tak, že si to naplánuješ nebo ad hoc skáčeš z místa na místo, tak každému vyhovuje trochu něco jiného. Z mé zkušenosti je hlavně podstatné si v celém procesu zachovat osobní integritu.

Jak to myslíš?

Lidi u nás se dřív neuměli moc prodávat a prezentovat. Alespoň generace dnešních čtyřicátníků, u mladších lidí už je to mnohem lepší. A tak se mnohem úspěšnější v krátkodobém a střednědobém horizontu stali dravci. Ti, co šli do všeho po hlavě, měli ostré lokty a prostě byli vidět. Doba tomu přála. A když takový člověk za rok či dva někde neuspěl, tak to zkusil někde jinde. A tak pořád dokola. Z dlouhodobého hlediska je ale podle mě nyní hodně vidět, kdo si dokázal za těch dvacet let udržel integritu. Kdo se vypracoval postupně a dbal na základní linku profesionality. Všichni v IT byznysu se totiž v Čechách víceméně znají. Takže když se na tebe někdo zeptá někoho, s kým jsi dělal před deseti lety, a máš špatnou pověst, tak už se té nálepky nezbavíš. Takže za mě je určitě lepší cesta dělat práci opravdu poctivě a odvést za sebe to nejlepší, ale s nějakým vyšším principem, za kterým si jdu. Nemusí to být cíl, ale musí to být princip, přístup…

Hodnoty…

Ano, hodnoty. Dneska vidím, že úspěšní jsou ti lidi, který tu práci nedělali kvůli tomu, že mají nějaký cíl. Ale kvůli tomu, že mají vnitřní puzení a hodnoty a dokáží dle nich žít svůj život. A to je spojené i s tím, že pracují nějakým způsobem a jsou v tom úspěšní. Ono to často přijde samo. Tvůj přístup přivolá příležitosti.

Jeden můj kamarád, co založil několik úspěšných projektů, mi vždycky říkal, že nejvíc ho posouvá potkávat se s lidmi, co dělají něco, čemu on nerozumí. A kteří přemýšlí hodně jinak než on.

Trask je firma, kde jsou individuality a kde jsou hodně různorodí lidé. A to je přesně ono, různorodost vede k unikátnosti. A pak je tu třetí rozměr. Hodně totiž dám na šestý smysl. Samozřejmě znám různé postupy, procesy, techniky. Znalosti, zkušenosti a přehled ti usnadní život. Ale podle mě platí, že co v břiše necítíš a uděláš to proti svému vnitřnímu pocitu, tak to se ti pak vrátí. Prostě to neodžiješ autenticky s tím vším, co k tomu patří. A to platí pro práci i pro život.

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.