Digitální konkurence je globální

Revolut je ukázka zahraniční konkurence, která se bleskově šíří Evropou a nabírá zákazníky rychlostí 8000 denně. Je to krásný příklad toho, jak digitální produkty neznají hranice, a ukazuje, jak rychle se mohou mezinárodní firmy rozrůstat – oproti čistě lokálním hráčům, kterými jsou klasické banky. Bude takových konkurentů přibývat? Co je pohání? A jak se jim bránit?

Revolut roste závratným tempem a tlačí na marže českých bank

Revolut je agresivní inovace ze zahraničí, která útočí „jako blesk z čistého nebe“ na české banky. Přetahuje si vztah s klientem pro denní finanční operace (platby, výběry) k sobě a dál tlačí na marže bank tím, že banky připravuje o poplatky spojené se zahraničními platbami, poplatky za výběry z bankomatů v zahraničí a o zájem o prémiové karty s pojištěním a dalšími benefity.

Revolut roste závratným tempem. Za 33 měsíců (necelé 3 roky) své existence zvedl svoji tržní hodnotu na 37 miliard korun (s výraznou pomocí ruského kapitálu!) a získal 2 miliony zákazníků (čímž se počtem zákazníků začíná rovnat velkým českým bankám). Navíc roste tempem 8000 nových uživatelů denně.

Revolut není revoluční, jen globální

Z pohledu českého uživatele přitom Revolut není zas tak revoluční – jeho služba má řadu omezení a skrytých poplatků. Navíc jednu z jeho hlavních předností (bezpečnost díky tomu, že karta není navázaná k účtu a je tím omezené její zneužití) lze dnes snadno zařídit i u českých bank (limitací karty, zamykáním a odemykáním, změnou limitů on-line v aplikaci apod.) a další část se dá řešit víceměnovým účtem. České banky jsou technologicky na špičce vývoje v Evropě a pro řadu západních bank je tedy Revolut mnohem vážnější konkurence.

Blesk z čistého nebe

Proč „blesk z čistého nebe“? Odkud se ten blesk vzal a bude takových blesků víc? Harmonizovaný trh EU umožňuje fintechům, ale i zavedeným bankovním domům rychle expandovat své digitální produkty přes hranice, aniž by musely v každé zemi zakládat banku. Revolut je jedna z prvních vlaštovek. Přijdou další a bude jich víc. České banky nemají kapacitu sledovat všechen vývoj na všech trzích v EU, takže budou další blesky z čistého nebe – tedy bez varování.

Nebezpečí spočívá v rychlosti růstu těchto konkurentů českých bank. A nejedná se jen o Revolut – dalším příkladem je třeba banka N26 (1 milion zákazníků, 2500 nových zákazníků denně), TransferWise (3 miliony zákazníků) apod. S bankovními službami experimentují i další – třeba Amazon. A co další služby útočící na marže českých bank? Google Pay získal 100 milionů instalací během půl roku.

Lokální hráči nemají proti globálním hráčům šanci

Všichni vykazují velmi rychlý nárůst počtu klientů, protože operují na mezinárodním trhu – jaký rozdíl proti budování banky v české kotlině. Jsou schopni vzniknout z nuly a nabrat obrovskou sílu (finanční, marketingovou, brand, klientskou bázi) během dvou tří let své existence – tedy během doby, kdy klasická banka je schopna zrealizovat jeden větší projekt.

Lokální hráči proti nim nemají šanci, protože operují na příliš malém trhu. Klasické uspořádání do bankovních skupin (volná federace lokálních bank) je naprosto nevhodná organizace ve smyslu se těmto hráčům bránit, jelikož funguje ještě pomaleji než čistě lokální hráči a nevyužívá žádných synergií z fungování na více trzích zároveň.
Co s tím? Jak se k tomu postaví český bankovní sektor? Budou se české banky pořád jen kanibalizovat mezi sebou nebo se zaměří na boj proti novému nepříteli v podobě nadnárodních, extrémně rychle rostoucích společností, které řádově během měsíců dokážou expandovat po celé Evropě a získat tolik zákazníků jako největší české banky?

Nejlepší obrana je útok

Pokusy o rychlé nasazení produktu podobného Revolutu (nyní v několika českých bankách) není žádná odpověď. Nejlepší obrana je útok: technologická inovace a expanze se svými digitálními produkty do zahraničí, na půlmiliardový trh Evropské unie.

Pokud se toho v Česku nechopíme a zůstaneme lokálním hráčem, může se nám snadno stát to, co se děje i na mnohem větších trzích – příkladem mohou být současné úvahy o vyřazení největších německých bank (Commerzbank, Deutschebank) z DAX indexu. Nahradit je má Wirecard.

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.