Digitalizace – co může přinést vašemu businessu?

Pojem digitalizace je zaběhlý termín, který používáme kdykoliv naskenujeme dokument nebo když automatizujeme některý z mnoha procesů. Naproti tomu digitální business je termín nový a málokdo má jasnou představu, co se pod ním skrývá. Může digitalizace přinést bance něco nového, nečekaného? Posunout její služby o kus dál, nabídnout novou přidanou hodnotu pro zákazníka, přinést nové obchodní příležitosti?

Digitální business startuje novou éru, která postupně zasahuje stále více odvětví, banky nevyjímaje. Přitom právě v oblasti bankovnictví již dnes existuje celá řada příkladů nových, zajímavých služeb, které tento segment posouvají dál. Pojďme se na některé z nich podívat.

Konec současných obchodních modelů

Co se vlastně myslí termínem „digitální business“? Ruku na srdce, to čemu dnes říkáme digitalizace v principu zatím (většinou) znamená spíše jednu z jejích prvních fází. Tedy překlápění čehokoliv analogového či papírového (například dokumentů) do digitální podoby nebo digitalizaci celých procesů.

Jsou to nepochybně velmi důležité kroky, ale jejich motivací je spíše odstranění manuálních činností, vnitřní zefektivnění a zrychlení a úspory nákladů.

Pokud však hovoříme o skutečném digitálním businessu, hovoříme o vytváření nových hodnot pro zákazníka díky smysluplnému využití existujících digitálních aktiv nebo dokonce o změně stávajícího model businessu. Cílem je poskytnout novou přidanou hodnotu a zajistit si tak loajalitu a retenci klientů, odlišit se od konkurence nebo přímo získat nové zdroje příjmů.

Jak takové služby mohou vypadat? Kde začít? Uveďme si několik příkladů zajímavých možností a služeb, které vašim klientům poskytnou nové hodnoty už dnes.

Dejte klientovi data i doporučení

Data – ta o klientech – jsou k dispozici v ohromném množství. Tradičně je využívá pouze samotná banka. Co když je ale poskytneme přímo klientovi? Zapomeňme na klasický bankovní výpis. Úplně novou úroveň vztahu
s klientem získá banka, pokud místo bankovního výpisu nabídne klientovi jednoduchý nástroj na analýzu a interpretaci jeho rodinných financí, poskytne mu prognózy či rovnou doporučení, poradí s plánováním výdajů nebo jak uspořit na dovolenou či na novou pračku během půl roku.

Právě takové možnosti klientům poskytují nástroje pro správu osobních financí, Personal Finance Management (PFM). Dalším příkladem jsou mobilní aplikace typu „mobile payment advisor“, které si dnes získávají popularitu za oceánem – mobilní aplikace klientovi poradí, kterou ze slevových a kreditních karet s různými bonusy atd. použít, aby byl daný nákup co nejvýhodnější. Výsledkem pro klienta je vysoká přidaná hodnota.

Nabídněte vyšší komfort

Velký přínos má pro klienta eliminace nepříjemných činností, pomoc s dokončením řady běžných úkonů, které chce řešit online.

Co třeba formuláře pro on-line žádosti? Je skutečně nutné, aby klient vyplňoval stále dokola tytéž údaje, pokud již banka všechny informace o něm má? Představte si namísto toho portál, kde namísto nudného formuláře najde jednoduchého průvodce, kalkulačky, interaktivní nápovědu atd. Není třeba nic hledat, sáhodlouze studovat, stačí pouze zaškrtávat.

A dál? Co třeba nahradit nepřehledné papírové a PDF katalogy interaktivními nabídkami s volbou parametrů služby či produktu? A co složenky nebo faktury? Nebylo by možné tyto platby automatizovat na jedno kliknutí z elektronického bankovnictví? I k tomu již dnes existují hotová řešení. Ještě dále lze zajít třeba díky integraci se světem sociálních sítí a využití sociální identity klienta. Zajímavým příkladem služby je třeba rychlé zasílání peněz přátelům přes Facebook.

Pochopte chování a potřeby zákazníka

Faktem je, že banka má již dnes z různých zdrojů o klientovi větší množství dat, než je schopna zpracovat. Pokud ale vybereme a analyzujeme ta správná data, otevírají se nové možnosti pochopení chování klienta. A pak? Už jen perfektně cílené nabídky nebo dokonce individuální produkty na míru. Asi přitom není třeba připomínat, že podle řady průzkumů klientům nevadí přesně cílené reklamní nabídky, naopak o ně často mají zájem. Digitalizace a automatizace navíc umožňuje posunout možnosti individualizace z vyšších klientských segmentů do nižších, masových. Příklady lze hledat u zahraničních bank, které nabízejí možnost sestavit – doslova naklikat – si portolio bankovních produktů a služeb online přesně na míru.

Jedinečnost vztahů je možné posunout na ještě vyšší úroveň s využitím nástroje pro Product and Pricing Lifecycle Management (PPLM). Ten bankéři umožní snadno a rychle vyhodnotit vztah banky se zákazníkem a na základě toho vytvářet individuální nabídky a bonusy a přitom mít plnou kontrolu nad tím, co je to pro banku stále rentabilní.

Začněte už dnes

Popsané příklady jsou jen několika střípky z toho, co všechno lze už dnes začít dělat lépe a nově. Překvapivě však nemusí být až tak obtížné tyto nové služby realizovat. Potvrzují to zkušenosti společnosti Trask solutions, která se tomuto tématu aktivně věnuje. Řadu podobných řešení již sama přímo realizovala u svých klientů nebo si našla partnery, kteří jsou lídry v dané oblasti. Přitom jim pomáhá počínaje přípravou stávajícího IT na novou éru digitalizace až po realizaci samotných digitálních řešení.Jediné co je potřeba, je podívat se na dnešní bankovní služby a potřeby klientů novýma očima.

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.