Byznys inovace založené na technologiích

Podle analytické společnosti Gartner se zásadně změní pravidla hry a hráči na trhu v okamžiku, kdy digitální produkce překročí 20 % z příjmů. Kde tedy jsme vůči tomuto číslu? Na trhu finančních služeb probíhá významná změna, která je poháněna vývojem a dostupností technologií. Klíčové ale nejsou vlastní technologie, ale byznys inovace, které tyto technologie umožňují. Přitom technologie pro digital business nejsou nutně high-tech. A „digital“ neznamená „prodej on-line“. Co nám tedy brání ve využití známých technologií k úspěšným byznys inovacím?

Většina zásadních business inovací je dnes umožněna technologiemi. Často to ale nejsou žádné nové nebo revoluční věci. Jako příklad můžeme uvést integrace, API, data science, digitální identita, image processing, user tracking, automatizace, screenscraping apod. Zásadní je, aby je dokázal uchopit byznys a vytvořil z nich výhodu pro své podnikání.

Již 24 let na trhu vyhodnocujeme trend vývoje technologií a byznys inovací. Technologie a jejich využití se dostalo do agendy představenstev a v podstatě všech business manažerů. Proč? Co je za tím posunem? Celkem 89 % CEO v Evropě označilo digitální transformaci za svou hlavní obchodní prioritu. Stále častěji se tak stáváme partnery business oddělení napřímo. Prostřednictvím sdílení zkušeností a nezávislého představení technologických možností dáváme technologiím význam a vytváříme nové cesty, kde mohou organizace růst.

Podle výzkumu společnosti Gartner vnímají CEO jako svou hlavní prioritu růst podpořený právě produktovými inovacemi založenými na technologiích. Motivací pro to je růst digitální produkce, která i ve finančním sektoru nabírá na rychlosti a hrozí, že změní pravidla hry.

Digitální produkce mění pravidla hry

Dominance konkrétní společnosti ve svém oboru je nezpochybnitelná vždy jen do doby, než se změní pravidla hry (Kodak, Nokia, Blockbuster, Netscape). Historický vývoj různých oborů ukazuje, že právě nástup digitálního byznysu je tou klíčovou změnou. Situace se láme zhruba ve chvíli, kdy 20 % příjmů v odvětví začne přicházet z příjmů z digitálního byznysu. A přitom dle výzkumů společnosti Gartner pouze 33 % firem definuje a měří objem digitální produkce či digitálních příjmů. Společnost IDC uvádí, že již nyní banky v regionu CEE prodávají přibližně pětinu všech nezajištěných úvěrů přes digitální kanály. V příštích třech letech by digitální prodeje měly překonat hranici 50 %.

Digitální distribuce umožní přeskočit konkurenci

„Digital“ není nové slovo pro on-line. Pokud plně digitalizujeme bankovní produkt, umožníme tím jeho prodej on-line. On-line prodej je ale jen alternativa k návštěvě pobočky. Digitální byznys je založen na hlubším principu. Totiž digitální produkt je možné nabízet v místech a momentech, kde to předtím nebylo možné. Například v e-shopech, jako balíčky s jinými produkty jiných firem, přes partnerské sítě atd. Úspěšnou digitální distribucí může banka získat násobně více, než pouhým převedením pořízení svého produktu na vlastní web. Expanzí skrz digitální kanály, partnery, a dokonce i konkurenci může příjem z digitálních produktů růst exponenciálně, často bez závislosti na velikosti back office. Tím se začíná měnit byznys model. A to vám umožní přeskočit konkurenci.

Příklady byznys inovací založených na technologii

Rozvoj digitálního byznysu není paradoxně dán technologiemi. Většina nutných technologií existuje již řadu let. Až teprve schopnost porozumět možnostem technologie v managementu firmy umožnila nastávající revoluci.

  • Data science a schopnost pochopení dat umožnily změnit scoring mechanismy, mikrosegmentaci a optimalizaci procesů. Výsledkem je schopnost nabízet nové produkty anebo existující produkty novým segmentům, pro které do té doby nebyly dostupné.
  • Image processing umožnil on-line zpracování osobního dokladu, včetně anti-fraud kontrol. Spolu s automatizací přístupu do banky (screen scraping, PSD2, API) umožnil provádět on-line převzatou identifikaci klienta – vytvořil tedy něco jako obecně použitelnou digitální identitu.
  • Integrace a API umožnila distribuci produktů na weby a do aplikací třetích stran – třeba ve formě on-line cestovního pojištění na webu cestovky či ve srovnávači, on-line úvěru v e-shopu apod.
  • Ovládání účtu přes mobil a on-line platba kartou umožnily vznik virtuálních účtů jako např. Revolut.
  • Screenscraping (technologie z 90. let) umožnil vznik odložených plateb (Klarna) a vedl následně až ke vzniku PSD2 a openbankingu.
  • Neuronové sítě (opět technologie z minulého století) použité v chatu daly vzniknout chatbotům a umožnily rychlejší reakci na dotazy zákazníka.

Jak inovace hledat, vytvářet a dodávat

Kamenem úrazu bývá schopnost banky inovativní řešení prosadit interně. Mezi největší překážky patří překonat zažité myšlení, odvaha posunout hranice a schopnost inovaci prioritizovat v prostředí velké firmy.

V Trasku máme připravených několik byznys řešení, kde je návratnost investice odhadnutá v horizontu jednotek týdnů. Narážíme ale na to, že banky nejsou připravené uchopit je a realizovat. Problémem často není kapacita IT (jak bývalo zvykem), ale kapacita managementu. Vlastní nasazení a integrace je dnes otázkou jednotek měsíců, jelikož řešení je hotové a dá se dodat jako služba s minimální integrací. Schůdnost takového přístupu jsme si už ověřili, přičemž dnes provozujeme několik outsourcovaných komplexních řešení pro české i zahraniční banky. Co ale trvá dlouho, je přesvědčení managementu a zajištění priority pro inovaci vedle běžné operativy banky nebo běžného rozvoje. Je to sice běh na dlouhou trať, ale ve finále se vyplatí všem stranám.

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.