Banky už zákazníka poznají přes telefon. Půjčky i účty vyřídíte z domova

Vyřídit si půjčku nebo založit účet z pohodlí gauče, pouze s telefonem v ruce, bylo v Česku ještě nedávno nemyslitelné. Bez papírů a fyzického ověření to prostě nešlo. Tato bariéra však nyní díky rozvoji technologií pro digitální ověření identity padla. Otevírají se tak zcela nové obchodní příležitosti.

Mezi průkopníky v nabídce plně on-line produktů se již v České republice zařadily Česká spořitelna nebo MONETA Money Bank. Přestože pokusy v tomto směru probíhají na českém bankovním trhu už několik let, v cestě jim dosud stála celá řada překážek: přísné požadavky regulátorů na ověření identity související mimo jiné s bojem proti praní špinavých peněz, nízká úspěšnost technologií při rozpoznávání osobních dokladů či nedostatečné výsledky při odhalování podvodů. Že to už dnes neplatí ukázala společnost Trask solutions, jejíž nástroje obě zmíněné banky úspěšně využívají.

Jak spolehlivě ověřit identitu přes mobil?

Chce-li dnes finanční instituce identifikovat klienta, musí ho zpravidla pozvat na pobočku, kde se prokáže dokladem, který je následně fyzicky ověřen. To pro něj však znamená omezení otevírací dobou a nutnost absolvovat cestu na pobočku. Moderní technologie tento proces automatizují a nabízejí dostupnost 24 hodin denně, odkudkoliv a s vysokou mírou spolehlivosti. U České spořitelny si tak lze přes telefon, tablet či počítač bez jediného papíru vyřídit půjčku Impresto a během 15 minut mít peníze na účtu, MONETA zase skrze aplikaci Smart Banka nabízí stejně jednoduché založení běžného účtu. Oba produkty mají společný jmenovatel: řešení Trask ZEN ID pro automatické zpracování dokladů.

Základem ZEN ID je výkonný OCR nástroj na automatické rozpoznávání a vytěžování strojového textu. Díky němu zákazníkovi stačí přes telefon ofotit potřebný doklad a aplikace již ze získaných data sama vyplní potřebné formuláře. Výtěžnost dat je přitom více než 95 % a technologie si poradí i se značně nekvalitními fotografiemi. Nad takto získanými daty pak bdí komplexní řešení pro detekci podvodů, které spolehlivě rozpozná pokusy o manipulaci s doklady nebo snahu o záměnu uživatele. V praxi se tak jedná o plnohodnotnou náhradu za vyškoleného zaměstnance a mimo jiné takové řešení dokáže:

  • rozpoznat jakoukoliv neoriginální úpravu fontů, znaků a jiných prvků na dokladu
  • ověřovat hologramy a další ochranné prvky
  • s pomocí selfie porovnat fotografii na dokladu se skutečností
  • s pomocí videa ověřit, že u telefonu sedí skutečný člověk (mimika, gesta)
  • díky sledování odlesků a dalších kritérií ověřit, že uživatel skenuje opravdový doklad
  • v případě nejasností (např. zastaralá fotografie) přivolat operátora k manuálnímu ověření
  • v reálném čase porovnávat údaje s daty o insolvencích nebo odcizených dokladech

Příležitost pro nové produkty

Potenciál, který takto zásadní změna ve fungování bankovního trhu přináší, je zjevný. Výrazné zjednodušení procesu a vysoký uživatelský komfort znamenají konkurenční výhodu a více prodaných produktů. V době, kdy prakticky každá společnost hledá příležitosti pro rozvoj digital business, je to hozená rukavice. „ZEN ID nám umožňuje dělat digitální business přesně tak, jak chceme - prodávat produkty plně on-line a být ke klientům uživatelsky přívětiví. Ověřili jsme si, že klienti skutečně jsou ochotní nahrávat skeny svých dokladů do aplikace a umí to udělat dobře,“ říká o zkušenostech s půjčkou Impresto České spořitelny Oldřich Kotas, IT Architekt Trask solutions.

Zásadní pro efektivitu takových on-line produktů je, aby technické řešení fungovalo spolehlivě pro naprostou většinu klientů. Koncoví uživatelé ovšem málokdy pracují v ideálních podmínkách a se špičkovým telefonem, což na řešení klade vysoké nároky. Teprve nyní technologie dosáhly takové úrovně, že přínosy a spolehlivost digitálního řešení přesahují to dosavadní analogové. A pokud jde o výtěžnost dat, patří v současnosti právě ZEN ID k absolutní světové špičce. Po negativních zkušenostech se zahraničním systémem, který čelil velkým problémům s českými znaky, identifikací různých verzí dokladů a rozpoznáváním obličeje, se proto pro ZEN ID rozhodla také MONETA.

„Rozhodli jsme se vytvořit plně on-line proces pro sjednávání produktů. Naším cílem bylo zvýšit uživatelský komfort zákazníků díky automatické identifikaci a předvyplnění formulářů a současně zajistit bezpečné ověření. Klíčová pro nás byla také snadná a rychlá integrace OCR nástroje do našich aplikací a výtěžnost dat nad 90 %. Prvním úspěšným projektem v tomto směru je možnost on-line založení běžného účtu v aplikaci Smart Banka, řešení však budeme dále rozšiřovat napříč našimi produkty a kanály,“ popisuje Michal Uhlíř, Digital Architect MONETA Money Bank.

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.