Potřeba: Čím efektivně nahradit stávající nástroj pro poskytování půjček
Sberbank potřebovala výrazně zvýšit efektivitu provozu digitalizací interních procesů. Dosud využívala k poskytování úvěrových produktů zastaralý a ne zcela automatizovaný procesní model. Ten byl z velké části závislý na lidském elementu: mnoho úkonů se provádělo v Excelu a ručně. Cílem bylo nahradit rutinní manuální práci pokročilými technologiemi, zvýšit míru automatizace a zkrátit dobu realizace procesů. Společně jsme proto začali řešit jak a čím klientův stávající nástroj nahradit.
Řešení: SLeT a moderní procesní řízení Camunda
Cílem bylo nahradit stávající necustomizované „blackbox“ řešení plně automatizovaným systémem, který bude na míru a nezávislý na konkrétním dodavateli. Naším návrhem byla implementace strategického open-source BPM systému pro řízení podnikových procesů Camunda. V rámci dvoufázového projektu jsme tedy vyvinuli aplikaci SLeT (Single LEnding Tool), která s nástrojem Camunda nahradila dosavadní řešení.
Výhody řešení Camunda BPM
- moderní otevřená technologická platforma Camunda BPM
- oddělená procesní platforma, procesní definice je flexibilní a změny lze provádět i za běhu
- moderní návrh uživatelského rozhraní v Angular a Google Material Design
- nativní podpora platformy pro využití integračních služeb
Nevýhody řešení Camunda BPM
- minimální možnosti přizpůsobení dle dynamických požadavků businessu
- starý systém nebyl připraven na další rozšíření pro online kanály
- nemožnost rozšířit nabídku o nové typy produktů
- nemoderní neintuitivní ovládání aplikace s nutností delšího zaučování pobočkových pracovníků
- oddělené krabicové řešení nebylo schopné využívat architekturu sdílených služeb a možností integrací s dalšími systémy
Hlavní přínosy našeho řešení pro Sberbank:
- Automatizovaný a urychlený proces poskytování půjček
- Nezávislost na dodavateli řešení
- Urychlení podnikových procesů ze dnů na hodiny a snížení chybovosti
- Zaměstnanci klienta se mohou věnovat činnosti s jinou přidanou hodnotou
- Nižší náklady spojené s implementací korporátních BPM systémů
- Klient začal jako první na českém trhu nabízet vyřízení hypotéky zcela online
Naše cesta k řešení
Cílem byla obnova aplikace na poskytování hypoték, spotřebitelských úvěrů, konsolidací a kontokorentů. Projekt se tak rozdělil na tři části:
- Vytvoření front-endové aplikace pro pobočkovou síť, podpora pobočkové sítě a back office
- Integrace s existujícími CRM aplikacemi
- Vytvoření designu pro úvěrový proces
Při tvorbě architektonického konceptu jsme se s klientem domluvili na vytvoření nového řešení na platformě BPM pomocí nástroje Camunda BPM. Zároveň jsme koncepčně oddělili modul risk scoringu (Decision Engine), který byl předmětem dodávky samostatného projektu.
V první fázi jsme Sberbank dodali MVP (Minimal Viable Product) pro náhradu systému Transact. Během jednoho roku pak vznikla komplexní aplikace SLeT. Front-end i back-end vrstvu jsme řešili platformou BPM:
- SLeT front-end
- Camunda Modeler: jednoduchý nástroj k úpravě BPMN procesu, usnadňuje komunikaci mezi analytickými pracemi a vývojem
- Camunda BPM Tasklist: pro vytvořené BPMN modely se zde tvoří definované úkoly přidělené managementu, back officu atd.
- Camunda BPM Cockpit: monitoruje workflow a rozhodnutí účastníků v produkci, je schopen analyzovat a vyřešit technické incidenty a další problémy spojené s procesními operacemi
- SLeT BPM Process
- SLeT back-end
- Camunda BPM Engine
Kromě přínosů expertního týmu spočíval úspěch v precizní organizaci a plánování. I díky dobré komunikaci mezi námi a klientem, rychlému a včasnému předávání informací nevznikl žádný klíčový moment, který by bránil implementaci a dodržení termínů. Díky Camunda BPM se dílčí problémy mezi aktivitami na projektu vždy vyřešily efektivně a hladce. Náhrada existujícího řešení ve Sberbank tak trvala pouhý jeden rok.
Před |
Po |
|
Zkrácení času na poskytnutí půjčky | 1 den | 10 min |
Zkrácení času na zavedení nového produktu do nabídky |
„nemožné“/měsíce |
1-5 dní |
Změny v procesech underwritingu |
částečně manuální, nutné ruční kontroly, zdlouhavé |
částečná automatizace, provádění a dodržování SLA kontrolováno BPM |
Back-office |
plně manuální |
částečná automatizace kontrol, zavedení robotizace pro čerpání úvěrů, naveden monitoring |
Pobočková síť |
ruční kalkulace, následný ruční přepis do systému, vysoké chybovosti |
nové GUI, automatické načítání informací o klientovi, nové rozhraní pro kalkulace, automatické předání na schvalování |
Závěr
Před implementací námi vyvinutého procesního systému bylo u klienta časově náročnější zpracovat žádost o poskytnutí úvěru. Dnes se díky Camunda BPM proces poskytování vybraných úvěrových produktů urychlil, zefektivnil a v aktuálním tržním prostředí je konkurenceschopný.
Aplikací našeho řešení jsme významně zjednodušili a urychlili práci pracovníkům na pobočkách, úvěrovým schvalovatelům, pracovníkům úvěrového back office i pracovníkům úvěrového helpdesku.
Z ekonomického hlediska banka uspořila náklady spojené s implementací korporátních BPM systémů, zrychlila dobu realizace podnikových procesů a snížila chybovost dříve manuálních procesů jejich digitalizací a automatizací. Díky našemu řešení banka také začala jako první na českém trhu nabízet vyřízení hypotéky kompletně online.