Agregační platforma BAAPI zpřístupňuje služby otevřeného bankovnictví

Jedno API a jedno rozhraní pro přístup ke službám otevřeného bankovnictví ve 27 bankách střední Evropy. To je agregační platforma BAAPI od české technologické a konzultační společnosti Trask. Díky ní mohou finanční instituce, ale i další třetí strany, získat přístup k bankovním účtům a transakční historii svých klientů stejně jako iniciovat platby. Nebo dokonce ověřit bankovní identitu klienta a využít pokročilou transakční analytiku, kterou platforma disponuje. Platforma poskytuje přístup do českých bank pro 10 finančních institucí v Česku a Maďarsku, patří mezi ně například ČSOB, Zonky nebo Wüstenrot.

Agregátory finančních služeb využívající napojení na otevřená API nejsou v Evropě výjimkou. Přesto však v Česku až do nedávné doby neexistovalo řešení, které by nabízelo jednotný přístup k účtům u většího počtu bank z jednoho rozhraní, které by bylo dostupné širší komunitě vývojářů, finančních institucí a dalších třetí stran (TPP). To se snaží změnit agregační platforma BAAPI od Trasku, která vnikla již v roce 2016 a dnes nabízí agregaci přístupů do 10 českých, 7 slovenských a 10 maďarských bank.

BAAPI není pouze agregátor bankovních služeb. Jde primárně o efektivní nástroj pro rozvoj digitálních ekosystémů a služeb otevřeného bankovnictví s vysokou přidanou hodnotou. Díky němu mohou firmy inovovat své scoringové procesy, platební metody, rozvíjet finanční poradenství nebo budovat partnerské a distribuční sítě na globální úrovni a inovovat své obchodní modely.

Integrace do více bank je komplexním problémem

S příchodem platné PSD2 legislativy a nárůstem počtu otevřených bankovních API dosáhly v Česku integrační projekty v oblasti otevřeného bankovnictví nebývalé komplexnosti. I přes existenci jednotného českého standardu pro přístup třetích stran k informacím a službám bank (COBS – Český standard pro Open Banking) se totiž rozhraní jednotlivých bank liší a budou se dále rozvíjet.

Vývoj multibankovních řešení proto dnes trvá mnoho měsíců. Vývojáři, kteří pracují na integračních projektech, se potýkají s velkou komplexitou, která vývoj inovativních řešení brzdí.

Protože Trask s většinou českých bank již na projektech v oblasti otevřeného bankovnictví spolupracuje a disponuje hlubokovou znalostí jejich kritické IT i byznysové infrastruktury, bylo přirozené, že právě on agregační platformu vybuduje a nabídne ji českému trhu digitálních finančních služeb. Co BAAPI vlastně dělá a jak funguje?

Agregátor bankovních API

Agregátor bankovních API je platforma, která propojuje na sobě nezávislé služby otevřeného bankovnictví na bázi PSD2. Banka a jiní konzumenti bankovních PSD2 API se tak nemusejí starat o integraci a aktualizace rozhraní všech svých partnerů, ale mohou k jejich službám přistupovat prostřednictvím jediného API v rámci jednoho univerzálního rozhraní.

Aby otevřené bankovnictví v České republice naplnilo svůj potenciál a český trh finančních služeb byl konkurenceschopný i v mezinárodním měřítku, musí se minimalizovat riziko z příliš náročného a komplexního vývoje infrastruktury, která otevřené bankovnictví pohání. BAAPI v tomto úkolu může pomoci několika způsoby:

  • Poskytováním jediného zabezpečeného rozhraní pro přístup k mnoha bankám a snižováním nákladů na vývoj a správu komplexního propojení s jednotlivými bankovními API.
  • Umožněním přístupu k dalším mezinárodním agregátorům digitálních finančních služeb, a tím pádem zvětšením potenciálního trhu, na kterém mohou domácí banky i třetí strany soutěžit se svými produkty a službami.
  • Vyhledáváním a napojováním atraktivních a inovativních služeb třetích stran a jejich napojováním na páteřní infrastrukturu. Díky tomu urychluje rozvoj partnerství mezi bankami a fintechy či jinými třetími stranami.

Kdo všechno může díky BAAPI získat výhodu?

Okno se, díky vstupu PSD2 legislativy v účinnost 13. září 2019, otevřelo v prvé řadě přímo pro české banky, které se chtějí samy stát tvůrci digitálních ekosystémů a distribučních platforem.

Díky inovativním aplikacím, jako jsou multibanking nebo tržiště vlastních i konkurenčních úvěrových produktů, mohou banky získat nové klienty, přestože je jejich primární bankovní účet v jiné bance. Banky mohou také nabídnout svá API partnerům, kteří pak mohou finanční služby zabudovat do svých produktů, v rámci kterých banky fungují „na pozadí“ pouze jako zprostředkovatelé finančních služeb.

Příležitost mají ale také úvěrové společnosti, které chtějí zrychlit úvěrové procesy a na základě transakční historie svých klientů jednodušeji zjistit jejich bonitu a zlepšit své scoringové modely.

V neposlední řadě mohou agregátor bankovních API využívat fintechy, které se mohou dostat za menší náklady k finančním službám, které pro ně nebyly do této doby dostupné.

Poslední relevantní skupinou jsou pak finanční poradci, kteří díky pokročilé transakční analytice získají lepší a jednotnější přehled o finanční situace svých klientů a budou tak moci poskytovat kvalitnější služby v oblasti personal finance managementu (PFM).

Příležitostí je tedy mnoho. Záleží jen na tom, jak se jich jednotliví hráči na poli digitálních finančních služeb uchopí.

Chcete zjistit více informací o BAAPI? Přejděte na stránku o řešení:

www.trask.cz/baapi


Mohlo by vás zajímat

Bleskový paperless

Řada ověřených a používaných řešení od Trasku umožňuje rychlé převedení agendy na zcela paperless fungování: od převedení back office procesů až po zdigitalizování kontaktu s  budoucími zákazníky. Všechna tato řešení nabízíme kvůli co nejrychlejšímu nasazení jako hostovaná řešení v  cloudu (O2 nebo Azure).

Vladimír Dzurilla: Budoucnost digitálního státu (video)

Na naší konferenci Trask Future Insight vystoupil formou nahraného rozhovoru i Vladimír Dzurilla, zmocněnec vlády pro oblast IT a digitalizace. V diskusi s Janem Antošem zazněla řada zajímavých informací a názorů. Třeba i ten, že ČR může dohnat i předehnat Estonsko, které je vnímáno jako vzor eGovernmentu. Video přinášíme v plném znění.

NLP pomáhá bankám automatizovaně analyzovat dokumenty

Zpracování přirozeného jazyka patří mezi moderní technologie založené na umělé inteligenci. Pomáhá počítačům porozumět lidské řeči – mluvené nebo psané – a získat z ní podstatné informace. Systém Trasku například zpracovává v bance notářské dokumenty.

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.