Anketa

Rok 2020 ve znamení
digitalizace a automatizace

Technologie jsou bezesporu nedílnou součástí finančního světa, přičemž mnohé společnosti s jejich aplikací již dávno začaly. Co připravily pro své klienty vloni? A co chystají letos? Právě na to se podíváme.

Redakce

1_Na které inovativní projekty, ať už se jedná o frontend
či backend řešení, které jste letos nebo minulý rok připravili, jste opravdu pyšní?

2_Co chystáte v nadcházejícím období z pohledu inovace, ať už frontend či backend řešení?

Albert Van Veen

člen představenstva a Chief Operating Officer,
Moneta Money Bank

1_V posledních 12 měsících jsme spustili několik digitálních novinek výhodných pro klienty, které jim pomáhají spravovat finance online. Jsou jimi Refinanso, které nabízí nejnižší úrokovou sazbu refinancování hypoték plně online. Okamžité schvalování hypotéky, online oceňování nemovitostí a také plná automatizace od začátku až k podpisu smlouvy o refinancování. Dále pak sjednání spotřebitelské půjčky Expres plně online i pro nové klienty, kteří doposud u banky žádný účet nevlastnili. Zmínit musím také směnárnu ve Smart Bance, která láká na nejvýhodnější bankovní kurz na českém trhu. Klient si tak může otevřít na pár kliků bezplatný eurový nebo dolarový účet, ke kterému získá i bezplatnou debetní kartu s výběry z bankomatů v zahraničí zdarma. V neposlední řadě pak klienti mohou pomocí Smart Banky podpořit šest vybraných neziskových organizací přímo prostřednictvím této mobilní aplikace. U každé organizace je transparentně vidět, jakou částkou již lidé přispěli. Přispívat mohou jednorázově, ale i pravidelně.

2_V současné době je naší prioritou zajištění bezpečnosti a zdraví našich zaměstnanců a klientů. Z technického hlediska musíme zabezpečit, aby naše systémy a naše pobočky fungovaly, aby naši klienti mohli i nadále provádět své finanční operace. Zajistíme digitalizaci všech našich produktů, aby každý klient mohl spravovat své finance kompletně online. Klienti mohou využívat okamžité platby online pomocí Smart Banky a Internet Banky. Ze svého domova mohou zadat jednotlivé domácí či zahraniční platby, trvalé příkazy a inkasa. Mohou také spravovat své platební karty, měnit limity, karty zablokovat a spravovat své investice. A také si zřídit nový běžný účet, spoření nebo půjčku. Abychom naše klienty podpořili i v této nelehké situaci, zavedli jsme dočasné odklady splátek pomocí interaktivních formulářů na našem webu pro fyzické osoby, živnostníky i firmy. Mimo tyto mimořádné aktivity související s epidemií koronaviru se letos zaměřujeme na digitalizaci procesu hypoték online s oceněním nemovitostí. Plánujeme také spuštění stavebního spoření online v důsledku přípravy na integraci se společností Wüstenrot a spuštění nového spořicího účtu pro živnostníky.

Michaela Lhotková

Executive Director / CIO; Payment solutions, Consumer Finance, Open Banking and Innovations,
ČSOB

1_V uplynulém roce jsme hodně pokročili v digitalizaci našich služeb. A v dnešní nelehké době se ukazuje, že to byl správný směr. Nejen díky množství funkcí, o které jsme rozšířili naše mobilní bankovnictví Smartbanking ČSOB, mohou lidé spravovat své osobní finance digitálně, bez nutnosti chodit na pobočku. A stejně tak si většinu potřebného zařídí podnikatelé a firmy na naší virtuální pobočce v CEB. Loni jsme také nabídli platební služby Apple Pay, Google Pay a Garmin Pay a zavedli okamžité platby. Ruku v ruce s tím jsme ještě zvýšili zabezpečení veškerých online transakcí, což je klíčové i pro současnou situaci, kdy se spousta nákupů odehrává v online prostředí. Oblast e-commerce je pro nás velmi důležitá, v online placení jsme lídrem na trhu. S Mall Group jsme vytvořili společný podnik pod názvem Mall Pay, jehož cílem je uspokojit komplexní potřeby stále náročnějších zákazníků na strmě rostoucím trhu e-commerce. Aktuálně nabízí odloženou platbu při online nakupování, postupně přidáme v jedné pro e-shop jednoduché integraci platební brány i nákup na splátky, pojištění a investování. V současné mimořádné situaci pomáhá odložená platba minimalizovat mezilidský kontakt, umožňuje okamžitý nákup bez nutnosti zadávat údaje z karty a zákazníkům poskytuje 14 dní na zaplacení zboží. Koncem minulého roku Patria Finance, člen skupiny ČSOB a největší online obchodník s cennými papíry v ČR, spustil indigo – revoluční robotické investování a poradenství. Rozšířili jsme také bezkontaktní placení ve veřejné dopravě do více regionů, rozplatili tramvaje v Praze a přinesli tak výhody všem obyvatelům Česka i turistům. Naše technologie využívá už více než 40 měst a regionů a každý měsíc takto cestující nakoupí přes 1,5 mil. jízdenek a lístků na parkování.

2_V roce 2020 se mimo jiné těším na zpřístupnění nové aplikace DoKapsy od ČSOB, která klientům už brzy nabídne na jednom místě přehled platebních karet, věrnostních kartiček a různých slev. Z této aplikace budou klienti také moci své platební karty spravovat a propojit je s platebními aplikacemi Google Pay, Apple Pay a Garmin Pay. Nabídku budeme v průběhu roku rozšiřovat a přidávat nové funkce. Dalším významným prvkem v naší digitalizaci finančních produktů a služeb bude jednoznačně bankovní identita, jejíž zavedení podporujeme, vzhledem k tomu, jak velký potenciál má zjednodušit občanům každodenní život, ať už při jednáních s bankou, komerčním sektorem či státem. Tam, kde je nyní nutné řešit věci osobně s občanským průkazem v ruce, bude v budoucnu možné vyřizovat vše v klidu a z pohodlí domova, třeba i o víkendu.

Pavel Novák

CEO Zonky

1_Vyzvedl bych především náš nový produkt Zonky Rentiér, což je investiční produkt, kde skutečně můžete vydělávat jako banka. Je to produkt se stabilní čistou návratností 4,4 % ročně. Myslím, že už teď jsou vidět jeho unikátní vlastnosti, kdy např. akcie strmě padají a Rentiér díky své diverzifikaci a zaměření na nízkorizikovou populaci přináší stabilní výnos. Rentiér Zonky funguje pak tak, že zhodnotí vložené finance prostřednictvím investic do nízkorizikových spotřebitelských úvěrů. Riziko je minimalizováno automatickým rozložením vysoké částky do několika stovek úvěrů napříč celým portfoliem Zonky. Unikátní robotický algoritmus tak investorům zaručí optimální míru zhodnocení s minimálním rizikem založeném na vysoké diverzifikaci.

2_V současné době se soustředíme hlavně na témata okolo koronavirové krize. Připravujeme balíček opatření, který pomůže lidem, co se díky krizi dostanou do problémů. Z technologického hlediska letos představíme novou mobilní aplikaci. Pracujeme také na vylepšení Rentiéra a také vylepšení investorských dashboardů. Také pracujeme na novém produktu Osobní skóre, který pomůže lidem nezávazně ohodnotit svou úvěruschopnost a změřit si, na jaký úrok by na trhu měli dosáhnout, pokud si budou chtít půjčit, a co můžou udělat pro to, aby si své skóre zlepšili.

Marek Šupa

CEO, 365.bank

1_Jednou z hlavních věcí loňského roku je to, že jsme pro klienty 365.bank do mobilní aplikace doplnili funkci, která zjednodušuje posílání peněz mezi více uživateli najednou. Konkrétně jde o rozdělení platby nebo vypořádání peněz za společný účet, například za oběd. Díky tomu klient může sledovat, kdo už mu peníze za platbu vrátil a na koho ještě čeká. V případě potřeby se umí každému i připomenout. Výhodou je, že tuto funkci lze využívat i při rozdělování platby klientům, kteří mají účet v jiných bankách. Kromě tohoto jsme inovovali i naše bankomaty, kde jsme doplnili možnost bezkontaktního výběru ať už prostřednictvím platební karty nebo mobilu, resp. smart hodinek. V minulém roce se nám také podařilo jako první bance na Slovensku spustit platby nositelnými zařízeními – konkrétně Garmin Pay a fitbol Pay a později i Apple Pay. Byli jsme tak první bankou na Slovensku, která nabízela svým klientům všechny dostupné způsoby placení smart zařízeními.

2_V blízké budoucnosti plánujeme spustit našeho chatbota, který bude sloužit jako další kanál pro komunikaci s klientem a poskytne mu základní informace o bance, produktech a funkcionalitách v aplikaci. V průběhu roku doplníme digitální kartu a také plánujeme otevřít showroom, jehož součástí bude i vkladomat. Showroom chceme otevřít s cílem zpřístupnit zážitek z digitálního bankovnictví i do fyzického světa. Nebude přitom fungovat jako běžná bankovní pobočka, bude plnit i poradenskou a komunitní funkci.

Margus Simson

CDO, Komerční banka

1_V roce 2019 bylo pro Komerční banku důležitých hned několik iniciativ. V první řadě jsme intenzivně pracovali na našem novém digitálním hubu a digitálních prodejních schopnostech. Vložili jsme také velké úsilí do zlepšení zákaznické zkušenosti v naší mobilní bance. V neposlední řadě si dovolím říct, že jsme byli také velmi úspěšní, co se týče vývoje našeho autentikačního nástroje – KB klíče. Více než půl milionu našich klientů ho dnes používá pro přihlašování do své online banky.

2_Připravujeme se na úplnou modernizaci našeho technologického prostředí, což znamená, že zahajujeme přestavbu našich core platforem (core systém, kanálové platformy, kartové a platební systémy aj.) nebo v ní pokračujeme. Důležitý bude také vývoj v oblasti digitálního podpisu, zejména v současném světě, kde je pohyb lidí omezen a jakýkoli online/vzdálený servisní nástroj je velmi vítaným doplňkem způsobu, jakým můžeme našim zá-kazníkům poskytovat služby.


Přečtěte si také

Technologie pro budoucnost

Jak budou nové technologie ovlivňovat bankovnictví? A které z nich mohou mít v nejbližších letech dopad na to, jak banky fungují a jaké služby nabízejí? Číst dále »

Proč nasadit robota a který proces k automatizaci vybrat?

Robotická automatizace procesů (Robotic Process Automation, RPA) zažívá v posledních letech rozmach ve všech odvětvích. Trend, kdy se počítačový program (robot) využívá k ovládání ostatních programů, je v současnosti nejviditelnější v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví. Proč a kam ale robota nasadit, aby opravdu pomáhal, a jeho potenciál se tak využil co nejlépe? Číst dále »

Jak se liší digitalizace českého a rakouského bankovnictví?

Ačkoliv mezi českým a rakouským trhem existuje řada odlišností, mají také mnoho společného: od historie přes dobré vztahy a rakouské investice v Česku až po členství v EU. Společnou mají také chuť inovovat<br>a digitalizovat bankovní sektor a zlepšovat jeho služby směrem ke klientům. A právě v tomto směru může Česko Rakousku pomoci s inspirací i realizací. Číst dále »

Automatizace je v Tatra bance neustálý proces

Díky automatizaci Tatra banka nejen neustále snižuje své náklady, ale zároveň zkracuje čas na vyřízení klientských požadavků. Taková jsou slova Michala Satura, Head of Research & Development v Tatra bance, kterého jsme se zeptali na to, jak probíhá automatizace v nejinova-tivnější digitální bance na světě. Číst dále »

Vzdělávat lze zaměstnance, ale i partnery po celém světě

Neustálý technologický rozvoj klade na naše bankovní i jiné klienty vysoké nároky na rychlost zavádění změn a na automatizaci i digitalizaci pracovního prostředí i procesů. Mění ale také způsob jejich fungování a vzdělávání. A s efektivním vzděláváním pomáhá naše unikátní platforma eDoceo. Tu v rámci projektu e-START používají zaměstnanci dealerských sítí v 11 zemích světa a urychluje například rollout novinek do distribuční sítě. Číst dále »

SAFe: Hybridní metodika, která dokáže dobře posloužit i enterprise společnostem

Metodika lean vznikla v automotive odvětví jako cesta k minimalizaci odpadu při výrobě, postupně se ale formou agilních metod adaptovala také v oblasti softwarového vývoje. Cesta nasazení agilních metodv enterprise společnostech není zrovna přímočará, ale na část problémů může odpovědět metodika Scaled Agile Framework neboli SAFe. Číst dále »

Event stream a další nové přístupy i technologie nastavují integrační paradgima pro 21. století

Agilita, posun současných páteřních ESB a jejich využití v agilním svě-tě, API microgateway, hybridní integrace i razantně nastupující event stream. Aktuálních témat je v oblasti integrace, které se Trask věnuje od samého počátku, mnoho. Do integračních trendů, ale i jejich výhod a úskalí, dal proto nahlédnout Petr Dlouhý, který stojí v čele integrační kompetence již čtvrtým rokem. Číst dále »

Trask Virtual Case: Zabezpečený prostor pro digitální výměnu dokumentů a informací se zákazníkem

V době digitalizace je návštěva pobočky časově a administrativně náročným krokem pro klienta i posky-tovatele. Změna zdravotní pojišťovny či dodavatele energií, refinancování hypotéky, nahlášení pojistné události nebo nabídka pro-duktů novým klientům? To jsou některé z typických procesů, kde potřeba navštívit pobočku a doložit nezbytné doklady výrazně snižují ochotu a konverzi klientů. Právě s nimi ale může pomoci řešení Trask Virtual Case. Číst dále »

Největší výzvou světa online hypoték je změna vnímání lidí

Český hypoteční trh je lidmi vnímaný jako komplikovaný, tudíž jako něco, k čemu potřebují poradce. Někoho z bankovního nebo finančního světa, kdo klienta celým bolestivým a zdlouhavým hypotečním procesem provede. V Trasku jsme proto vytvořili Digitální hypotéku: proces, který celou hypotéku maximálně zjednoduší tak, aby ji zákazník zvládnul vyřídit sám a do 30 minut. Číst dále »

Rychlá digitalizace vnitřních i klientských procesů je dnes otázkou dnů

Online je dnes důležitější než kdy předtím a nástroje pro interní vzdálenou práci s klienty, ale především neklienty, jsou nyní zásadní a mohou výrazně ovlivnit byznys společností. Proto by společnosti neměly na vývoj jejich online řešení zanevřít. Práce z domova navíc odhalila nepřipravenost řady procesů (uvnitř firmy i se zákazníkem) na fungování na dálku. Přechod na plně paperless fungování a agendu ale společnosti mohou zvládnout už za dva týdny. Číst dále »

Od technologické změny ke kulturní aneb co čeká české banky i byznys

V lednu se v prostorách centra současného umění DOX+ uskutečnil druhý ročník konference Trask Future Insight zaměřený na technologické a byznysové trendy v nejisté době i v kontextu bankovního prostředí. Číst dále »

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.