Platby na hraně zítřka

Počet bezhotovostních platebních transakcí se celosvětově každý rok zvyšuje zhruba o 10%. Vyplývá to ze společné zprávy Capgemini a BNP Paribas. Dominujícím „nástrojem“ přitom byly karetní operace. Zavádění pokročilých technologií a rozmach nových oblastí jako je využívání umělé inteligence, fintech aplikací, otevírání bankovní API apod. dávají vznikat i pohodlnějším způsobům placení. Jednou z metod je autentizace platebních operací pomocí obličeje.

Co to je

Potvrzování identity vlastním obličejem se zdá být velmi dobrým nápadem. Nejenže není třeba nosit u sebe žádný autentizační předmět (kreditní kartu, token, mobilní appku), ale uložený obraz je možné použít opakovaně. A to i v případě, že dojde k fyziologickým změnám, například z důvodu věku.

Populární prvkem ověřování se rozpoznávání obličeje stává v Číně. V současné době používá tento typ „podpisu“ přes 120 milionů zákazníků služby Alipay, která umožňuje provádět transakce přímo z telefonu. Za funkcionalitou Alipay je „schovaný“ čínský start-up Face++, který je v současné době oceňován na 1 miliardu dolarů.

Jak to funguje

Aplikace Face++ snímá obličej, přesněji 83 obličejových bodů. Na základě vzdálenosti mezi těmito body určuje identifikaci konkrétního člověka. Mimo statické detekce pracuje také s dodatečnými informacemi – snímáním pohybu hlavy a rozpoznáváním hlasu. Byť je technologie rozpoznávání biometrických údajů člověka známá desítky let, až s nástupem výkonné výpočetní síly a odpovídajících algoritmů (např. deep learning) je možné dosahovat úrovně ověření, která je akceptovatelná i pro zabezpečení finančních transakcí.

Kde je využití

Využívání technologie od Face++ nekončí u provádění plateb. Když zůstaneme v Číně, stala se „identifikace obličejem“ nedílnou součástí taxi služby Didi, což je obdoba u nás známějšího Uberu. Díky rozpoznávání bodů, pohybu i hlasu tak Didi rozpozná, že se jedná o skutečného řidiče s platným oprávněním a ne např. o podstrčenou fotografii jiného člověka.

Pokud zobecníme případy užití, jsou oblasti využití skutečně široké. Od řízení fyzického vstupu, přes online objednávání a platby zboží, včetně potvrzování finančních produktů, až po zvyšování úrovně zákaznické zkušenosti. Představte si příjemně vystupující personál v obchodě nebo restauraci, který vás při vstupu pozdraví vaším jménem.

Jak to vidíme v Trasku

Autentizace biometrickými údaji vytrvale nabírá na síle. Mimo snímání otisků prstů, sítnice nebo krevního řečiště, se rozpoznávání obličeje jeví jako zajímavá alternativa. Zejména díky snadnému použití na straně koncového uživatele.

V rámci našeho řešení pro Českou spořitelnu (se kterým se nyní mimo jiné ucházíme o titul Bankovní inovátor 2017) existují autentizační kroky, které přímo vybízejí k ověření touto cestou. Správný směr naznačují také projekty u dalších klientů, kde již dnes umožňujeme využívat jako další faktor ověření selfie.

Kontaktujte nás

Na váš byznys se dokážeme podívat z jiné perspektivy. Proto můžeme přijít i na nová řešení, která dokážeme jasně popsat, rozpracovat a navrhnout jejich technickou realizaci. Originální nápad je totiž na začátku každého dobrého byznysu. Díky zkušenostem rychle poznáme, v čem chcete a potřebujete pomoci.

Domníváte se, že jsme porušili etická pravidla?
Dejte nám vědět.